Pages

Saturday, February 11, 2012

Not right

Sambut hari valentine ni haram for moslems, saya baca di surat khabar. Bukan tahun ni jek...dah beberapa ketika kata valentine's day nih haram disambut oleh moslems. Fine. Haramlah.

I dunno much, but as far as I am concerned, dalam bible, tak de ye kata sebut pasal sambutan hari saint valentine's nih. As much as it is not in the Quran, nor in the almanac yang terletak di atas motherboard Cik Nana di office dia di kampung halaman.

Pada saya, hari valentine's nih hanya strategy perdagangan. Untuk menjual lebih banyak bunga bunga segar, anak patung teddy bear yang comels, penjualan kondom pelbagai perisa atau alat periksa kehamilan setelah nantinya haid tak datang kerana natijah dari sambutan tersebut.

Bila tulis kat suatkhabar, itu sambutan masyarakat kristian, I feel it is not right. And it is not ok.

8 comments:

  1. Dalam bible takde. Valentine's day ni perayaan tradisi yang ada kaitan dengan seorang paderi bernama Valentino, everybody knows that. Ada macam-macam cerita tentang paderi Valentino ni, berkenaan cintanya di dalam penjara dll. To my limited knowledge, masa perang salib dulu (dunno which war), tentera-tentera salib tak dibenarkan menjalani hubungan cinta dengan perempuan. Mungkin untuk membolehkan tentera-tentera tersebut fokus terhadap perjuangan mereka.

    Tapi ada gerakan underground yang berjaya mengahwinkan tentera-tentera tersebut dengan pasangan masing-masing, diketuai paderi St. Valentino. Akhirnya perbuatan itu kantoi, maka pemerintah pun masukkan Valentino ke dalam penjara.

    Dalam penjara pun Valentino jatuh cinta dengan seseorang. Dia meninggal dalam penjara dan sempat hantar sepucuk surat cinta kepada kekasihnya. Kematiannya, mengikut jumhur sejarahwan Kristian, adalah pada 14 Februari ____ (tahun tak ingat dah).

    Maka tradisi mengingati kematian St. Valentino ini mula diamalkan oleh penganut Kristian setiap 14 February. Tema utama perayaan ni of course-lah "cinta". Asalnya, hanya "cinta" semata kerana agama Kristian yang sebenar totally reject sex out of wedlock. Tetapi makin hari, definisi "cinta suci" itu dicemari dengan blowjob, doggy style, condom, dan sebagainya.

    Penyakit "desecration of true love" ini sudah menular kepada orang Islam sendiri.

    Ia menjadi Haram kepada umat Islam disebabkan beberapa perkara:
    (1) Islam mengambil langkah mencegah lebih baik daripada mengubati. Bila ada orang kata Valentines day tu hanya mengingati cinta suci (cinta suci my ass), beberapa kerat je yang stay virgin? Oleh itu, ulamak Islam cepat-cepat potong line dengan mengharamkan terus, no question asked. Kalau gatal sangat nak bersetubuh, kahwin je.
    (2) Konsep dalam Islam tidak akan buat benda yang EKSKLUSIF orang non-Muslim buat. Valentines day ni asal daripada paderi. Paderi itu tok imam Kristian. So, tak boleh sambut. Kalau mengingati perjuangan menentang apartheid Nelson Mandela sempena beliau dibebaskan dari penjara takde masalah.

    Well I don't really give a fuss about celebrating Valentine. First, I have no girlfriend yang bergeletah kata "abang abang abang lusa valetine kan? Ngeeee...". To us (someday) everyday is a love day.

    ReplyDelete
  2. Pok Deng:
    Mp takde maksaklah dengan soal pengharaman menyambut hari valentine's itu. In fact, saya sangat mendukung ianya diharamkan kerana ia boleh menyumbang kepada maksaklah sosial. I have nieces and nephews.

    But to say it is amalan masyarakat kristian to me is not ok and not right. sebab as if christianity yang menyuruh org berpelakuan sedemikan rupa. Yes, taht st Valentino fler had ruined it, but never agama kristian itu sendiri.

    It sound to me macam agama tu disalahkan kerana perbuatan orang yang mengaku dianya beragama sekian sekian. Kalau dia bukan cakap ttg agama kristian pun saya akan tidak akan setuju. It is wrong, pada saya la kan.

    Cinta telah ditukar ganti maknanya kepada perlakuan perlakuan berjimak dan bermukah, pada sesetengah orang, itu yang SANGAT salah. Seiring berjalannya waktu, sekarang kan seks lebih mudah didapati dari cinta,kan?

    I do celebrate Valentine, sebab ini adalah kesempatan untuk mendapat hadiah mungkin jam tangan Breitlings dari PJ..ooopssssss!

    ReplyDelete
  3. I got your point. Macam kes Maulidur Rasul lah. Zaman Rasulullah takde maulid ni. Lepas dia wafat baru start nak buat. Hence, it comes from "masyarakat Islam" bukan "agama Islam".

    :D

    ReplyDelete
  4. Pok Deng:
    ;-).

    I got ur point too.

    Yang baik kalau dari mana mana kita contohi dan kita sebarkan supaya orang lain jugak buleh mendapat manfaatnya.

    Yang tidak baik, lebih elok rasanya jangan digeneralizedkan. For the simple fact it is not right. Dan boleh mendatangkan fitnah.

    ReplyDelete
  5. yahhh, rindok ati mun dpt jam aihhh...

    iklan lingerie bersepah di england to sempena valentine's.. ishh! Tapi mun murah buleh juak kita join berbeli, hehehe

    ReplyDelete
  6. DLL:
    mek opportunis nak...valentine's day means pressie. me loike. Mun dibeli nok Ori, indok ati nak..takut tek dah sik da gik berchan ada mek dapat jam SPICY kelak. Cemni owwwH? Binggong nyawaku.

    ReplyDelete
  7. http://www.cogwriter.com/valentine.htm

    http://www.cogwriter.com/news/church-history/pagan-origins-of-valentines-day/

    http://www.cogwriter.com/news/church-history/do-christians-celebrate-valentines-day/

    ReplyDelete
  8. hari2 adalah hari kasih sayang
    tak salah bagi saya kalau pilih satu hari utk buat lebih dr itu..salahnya mgkin sbb hari itu ada sejarah untuk benda lain..

    masa tu sekuntum ros berharga rm10
    hehe

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)