Pages

Wednesday, May 15, 2013

Reja


Masa take over from the previous set crew, saya tengok satu kapel nih pindah ke exit row, depan jumpseat saya.
As the crew taruk door to ARMED position, saya bagik lah kapel nih exit card...saya hanya buat kerja saya.

Yang laki laki tu terus cakap kat saya, Saya dah naik kapal terbang banyakkkkkkk kali dah baca banyak laki, sambil mengeleng gelengkan kepala ntah yer ntah idak maksudnya itu. Ada rerasis sikit di situ.

Keluarlah puaka Arhhh..patut awak dah baca banyak kali,naik kapal banyaaaaakk kali awak mesti lah tahu kan, seatbelt kene pakai dan hembeg berjenama antarabangsa cik adik nih patut dalam ruang penyimpanan di atas, kan kan kan.
Amekkkkk. Nak berlagak sangat.
Oh masa saya cakap tu saya mempamerkan barisan gigi saya yang agak berterabur bersimpul senyuman.


* Armed - rakit keselamatan/slideraft dah engaged. Bukak pintu je tadaaaaaaa....ada rakit keselamatan. Emergency use only.

* Exit Row- alahh seat yang sebelah pintu keluar.

* Exit Card - ni lain sket dari safety cards yanga da dalam seat pockets setiap seats. It says that u agree to assist crew in case of emergency. Sila baca dan fahamkan. It's like akujanji cengitu lah.

Bacalah bila korang naik kapal. U'll never know, maybe it will help u shud emergency occur, k..
Korang para penumpang kapal yang baik, kan?



20 comments:

  1. Korang para penumpang kapal yang baik, kan?

    Ammak ~ (sambil menggelengkan kepala tanda setuju)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya menyayangi penumpang itu..

      Delete
    2. Memang patut disayangi especially buruh2 yg dihantar pulang oleh majikan masing2, kesian sgt tengok keadaan diri dorg, ada yg sakit, ada yg muka keruh dimamah matahari. Sanggup kerja teruk sebab nak suap nasi kat mulut anak isteri & keluarga.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. So the poyossss..
    Eiii.. tak suka la attitude mcm tu..
    Tak boleh ke cakap bebaik..

    Eh.. Sham lak yg emo??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia hingat dia bestlah..mendapatlah seketui dari MP> MP yang jahat semenarnya.

      x

      Delete
  4. Naik belon pun mau byk bunyik lg ka??
    ~Jolie~

    ReplyDelete
  5. Xpaham sgt tp kat pemberitahuan via tv kecik SV kmarin ada membantu. X jemu plak tuh sbb lawa2 ganteng2 ;p

    ReplyDelete
  6. MP

    Ic. Patut la blk dr amsterdam baru ni crew suruh org yg duk kat energency exit assist diaorg waktu emergency. Fhm2. Kalo gtu nnt x mau la amik seat kat energency exit. Takut jd org last selamatkan diri senirik. Kihkihkih ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan last keluar, exit rows pax akan keluar yg pertama. To assist kat bawah suh orang larik dari wreckage. Crew lah yang akan stay kat atas sampai semua orang keluar, kalau sempat. If ur life is endangered YOU RUN! :-)

      x

      Delete
  7. Darling,
    minggu depan i nak naik kapal terbang..kalau u ada atas tu kan ker bestt..moleh i mintak ayor horen bebanyak, then moleh sesembang non setop..molek tak? kikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleeeeeehhhhhh... hahah minggu depan saya di pendalaman nu di kampung halaman. :-)

      x

      Delete
  8. MP dear,
    ni dah lama soalan ni berlegar2 dikepala sebenarnya.. nak tanya apa implikasi kalau masa fligt take off or landing kita pasal hp/electronic devices.. kalau frequency ker..? just curious lah sbb masa terbang hari tu ada passenger dok kat blakang dok cakap telefon even bila kapal dah take off and dah naik tinggi..dalam hati dok fikir..klu kapal terbang ni terhempas..mampus juga lah aku..
    sorrylah panjang sket komeng ni..nak tanya dlm email sebenarnya tapi x jumpa email mp :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kapal baru...yang sekarang di zaman serba canggih ini hampir semuanya computerized. See, tefon/ peralatan electronics, dia memancar gelombang radio... and it may interfere with the navigation system. ada gangguan sedikit..takut kacau bilau system pesawat. kalau kacau bilau...kita tahu apa yang akan terjadik. 80% accident katebang berlaku sewaktu take off dan landing. Itu kalau airline panggil critical phase of flights. :-)

      x

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. uwaaahhh...scary nasib baik takde apa2 berlaku.. i thot when we take off all frequency will be cut off.. tapi org belakang tu masih sembang ngan awek dia eventhought kapal terbang dah terbang tinggi..

      btw, thanks for the email :)

      Delete
  9. rasanya lebih dari 10 kali naik katebang & exit card. tapi tak faham apa yang dibaca hari ini. Cer citer jelas banyak lagi MP. Interesting actually.

    ahkak

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)