Pages

Thursday, October 22, 2015

Pilih kasih.

Mungkin kalau adik beradik ramai, awak akan faham apa saya cakap.
Kalau anak tunggal, you might not understand.

Fitrah kita nih, we favor something or someone over another.

Adik beradik lebih dari dua, makin jelas kita tengok.
Mak sayang adik lebih. Ayah sayang kakak lebih. Nenek suka abang nombor 2 lebih. Atuk lak manjakan adik kita. 

Blessed are the parent whom able to love their child equally.

Dalam adik beradik hendaknya yang ramai, selalu ada satu anak yang mak apak lebihkan. Sedari kecik. Anak nih akan dapat the best part kalau makan ikan, dia akan dapat menan yang dia hanya perlu hentak kaki sikit je, or kalau dia dapat markah bagus di sekolah mak atau apak akan ulang ulang dan ulang sesambil menyindir anak anak yang lain.

Perkara ini membawak ke besar. Kenuri kawen anak kesayangan ini secara automatic and crosscheckednya akan banyak dibiaya oleh mak apak. Anak anak yang lain, mak apak bekap, tapi...idaklah lah semeriah dan seexcitednya mak apak buat u tuk anak nan satu ini. 

Dalam beradik kita, ada yang jaga mak apak. Ada yang tau alamat rumah, balik bila ada kenduri sahaja. Ada yang takat tefon mak apak hari hari, duit belanja tak kasi. 

Now.. 
Ada anak yang kasi duit belanja bulan bulan tak tinggal. Semampunya dia lah kan. Ada anak kasi sesekali. Tapi kalau anak yang jarang kasik nih kasik kat mak apak...mak apak dukkkk ulang ulang ulang dan ulang sampai it makes the anak yang tak pernah lalai dengan tanggungjawab dia tanya diri sendiri 'ehh duit aku nilai dia kurang eh dari nilai duit adik aku?' I guess everyone wants to be appreciated. Bukan hendak dibangga..tapi sekali dua cakap adik bagi dah aaah.. ni pakat makcik wok sekampung tau dan turut mencanang..canang tak abis duit dah abis pakai pun.. 

The  come mak apak bagi hadiah kat cucu.
The anak kesayangan punya anak berharapan besarlah akan jadik cucu kesayangan. 
Mak apak akan bagi hadiah. Lain sikit.
Dan jopan biasa ialah..alah mak ayah dia senang. Boleh beli sendiri sebab tu mak bagi budak budak nihhh aaa. 
C'mon lah.
Some of us dont teach our kid to discriminate. Ni mak apak kita yang ajar anak kita memilih kasih. Yang ni miskin, kita kesian dia lebih. Yang nu kaya, kita toksah bagi. Yes, kita yang tua nih faham. Yang budak umur 4-12 tahun ni tak faham ok???? Dia tidak lah faham atau tidak akan tanya kak sepupu dia dapat gelang emas, adik pompuan dia dapat 50rm sahaja di majlis hari jadi? Tapi anak ni tau hadiah tak sama. 

Mak apak kadang are more comfortable dengan certain child of theirs. It is understandable. I just think it is not nice to make the other child to feel less loved.

9 comments:

  1. dengan tak semena-mena daku rasa sedih baca ni sobsss.

    ReplyDelete
  2. My mom always admit she's not treating our sibling equally. in her defends every child has different needs. so terima je la. tapi yang pasal bagi duit tu betul. i jenis yang transfer je duit bulan. while my brother suka bagi by hand. so my dad asyik la ulang2 yang my brother ni tak pernah miss bg duit. walhal i bg lg byk and tak pernah miss jgk. in the end i rasa annoyed i ckp je kat my dad "takpe janji tuhan tau apa yang kakak buat". terus terdiam.

    ReplyDelete
  3. Happen to me all the times, guess what, sy skrg malas nak amik pusing lg pasal favoritism ni, so i sit back n enjoy my pop corn, tonton drama yg org2 yg dr kecik ni jd favorite sekian sekian maksedara dah besor tua renta ni ada tak diorg ni nyenangkan org2 yg mengasihi dia ni dulu. Nan hado ye. Ujung2 pd sy lah tmpt aduan. Kosser sgt.

    ReplyDelete
  4. Saya pun alami benda yg sama dgn mak saya....masa kecik2 selalu berangan nak dapat mak angkat lain...then rasa nak lari dari rumah....tapi nasib baik ayah saya sayang kami semua adik beradik sama rata....mak sayang jugak kitorang tapi orang luar boleh nampak la yg mana satu anak kesayangan
    Lepas kahwin dulu saya dan suami duduk sekejap dengan parents saya then pindah cari rumah sewa lain.....lama gak menyewa sampai dah dapat anak and masa tu baru nampak mak appreciate saya sebab jarang jumpa. Bila saya dah jadi single mother, ex husband pindah rumah lain tapi saya tetap menyewa jugak kat rumah tu and tak balik rumah parents. Sebab utamanya saya selesa duduk berdua dgn anak and rasa lebih dihargai jika duduk asing dengan parents. Tapi ayah saya pujuk and ajak banyak kali pindah balik rumah dia so saya mengalah walaupun kadang2 rasa macam menyesal pindah balik....ini disebabkan mak ada lagi sikap membezakan2 anak walaupun dah kurang sedikit berbanding dahulu
    So, skang ni saya fikir maybe ni salah satu cara Allah tunjuk utk saya balas balik jasa ibu bapa saya....redha dan setiap hari berdoa saya dapat berubah menjadi anak yg lebih baik walaupun kadang2 sedih jugak kenapa lah kami semua adik beradik tak dapat kasih sayang yang sama rata....

    Eh sorry la melalut pjg kat sini....hehehe

    NN

    ReplyDelete
  5. uhuk uhuk uhuk
    mata masuk abuk baca post ni
    tp itulah reality nya
    tp makpak x sedar
    duk ulang cakap 'kami sayang semua ank kami sama rata'
    tp org keliling pun boleh nampak dgn jelas ada unsur pilih kasih disitu

    ReplyDelete
  6. Ye saya adalah dari set2 mak bapak senang. Ye anak saya tak dapat rantai emas tersebut...tak dapat duit belanja pegi holiday...

    Tetiba rasa mcm nak sentap.

    ReplyDelete
  7. MP, saya adalah mangsa tuduhan anak kesayangan aruah mak abah oleh adek beradek. Sebab kononnya saya dapat macam2 (sebenarnya sebab dpt belajar tinggi)

    Tapi depa x tau banyak yg saya korbankan demi menjaga org tua masa masih sekolah menengah, bila mana depa masing2 merantau jauh yang balik pon jarang sekali.

    Diungkit2 sampai sekarang.

    Keciknya hati saya MP.

    ReplyDelete
  8. nie citer aku kah, Yang? Aku terkesima siket baca entri nihh

    ReplyDelete
  9. happened. and is still happening. now aku dah tak kesah, lantak kau lah mak pak, nak beza2. janji bak kata anon kat atas, Tuhan nampak. kecik hati tu memang banyak, tapi aku tak nak mak pak aku kecik hati kat aku pulak. jalan terbaik aku diam je and buat kerja aku as anak. konsep bersyukur je jah, dari takdak mak pak langsung. ni dah ada ni, syukur rahmat dah, at least merasa tempias kasih mak pak. drama2 keluarga tu, anggap je sebagai asam garam kehidupan.

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)