Pages

Saturday, December 26, 2015

Sarapan

3 minggu yang lalu, sewaktu saya di luar pengkalan, ada kapten meninggal kerana renjatan eletrik di kediamannya. Tak banyak details yang diketahui just kene renjatan letrik. Pengkebumian dijalankan lepas autopsi. Kapten tu tinggalkan seorang balu. Anak, saya kurang pasti, kerana berlainan fleet dan saya tidaklah kenal dengan  kapten tersebut. Mungkin pernah berselisih bahu. Entah.

Dari meja sarapan pagi, saya diberitahu bahawa sang balu ditahan polis 3 hari lepas. Sang balu dituduh merancang kejadian renjatan elektrik yang meragut nyawa mendiang. Laporan autopsi dikatakan ada unsur unsur diracun.

Diruangan akhbar obituary, nama isteri tidak disebut. Hanya ada nama ahli keluarga si kapten. Nama mak dan paknya, adik beradik sahaja. Family si kapten yg taruk di surat khabar.

Memuncung krew cerita kata, mereka mengesyaki sang balu sebab setelah upacara 9engkebumian, keluarga si kapten tidak diwelcome lagi di rumah sang balu.

Sebab apa tidaklah diketahui, i suspected, sang balu mahu diberikan ruang untuk meratap kematian suaminya dan tidak mahu diganggu dengan pelbagai tuntutan keluarga si mati.

Semasa hayatnya, memang si isteri tiadalah hubungan yg overly mesra dengan keluarga mertuanya, dah orangtu takde, menjarakkanlah lagi ye dak?

Keluarga si mati dengan secara terbukanya mengecam dan menuduh nuduh si balu merancang kematian tersebut.
Tidaklah diketahui sejauh mana benarnya, tapi its very damaging lah. Saya diberitahu the husband and wife elok ja semasa hayat. Gaduh gaduh itu asam garam, but theynwere ok when he died.

U see, my dear, tragedies pulls people together.
So does money.

Saya berharap semoga kebenaran akan timbul.
Ngeri kan?




3 comments:

  1. Kesianlah the balu. Kalau la kebenarannya menunjukkan yg si balu x bersalah, mahukah kelompok keluarga kapten itew memohon maap secara terbuka?

    Tapi mp, biasanya kebenaran terbongkar jua. Cuma lambat atau cepat. Dan kalau betul biniknya yg merancang renjatan letrik itu, semoga balasan setimpal dia dapat.

    ReplyDelete
  2. hmm duit memang boleh membunuh dan di bunuh walaupun kita tak membunuh...erkkk...ipar duai lagi ler...arkkkkk

    ReplyDelete
  3. tragis jugalah kejadiannya kan..tapi kita tak tahu kebenarannya bagaimana, the best way..kita berprasangka baik gitu..

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)