Pages

Friday, July 27, 2012

Ramadhan Kareem

I have always thought, kalau orang tak jemput kita makan, it's wrong and unacceptable for us to invite ourselves. With only exception of the chakli atau muruku of my villamates yang dia sengaja taruk atas meja la kan. Ni off records, tau. I have stayed with many other nationalities. Name it. Apa saja nationalities. Banyak orang banyak ragam and the culture is definitely different at certain points, not to mention the different varieties of food which tak leh masuk tekak kampung I nih.

There are some occasions, I walked in and so happened, the cooking is going on and I was invited to it. Be it out of courtesy or memang the person masak sebab she knew I was coming, I always feel macam alamaaakkk! Arriving at this kind of incidents, selalu buat I rasa macam kenapalaaaaaaaaaaaaaaaah aku datang tadik. Mind you, being a crew, no actual time when we cook or eat. Tidak ada masa tetap as in bebila rasa nak makan, masa tu la baru nak masak. Yang selalunya, at odd hours.

Now Ramadhan is here, so waktu bukak posa is makan time. I YMed a friend at noon for lunch, forgetting it was Ramadhan, which she replied late. She was invited to The Other Piah's place for Iftar. No doubt, The Other Piah is one of my closes friend, but still, there are unsaid rules, I set to self that I dont just barge in especially where food is involved. Yes, The Other Piah is like any other's BFF, come when ever u feel like it and no invitations cards distributions, but still...it is not right. Atleast that is how I think. Back to this friend, Monte, knowing for a fact, I wont go because I was not invited, dia cakap, di invite kok, datang aja, kakak. Aku yang telat ngomongnya. I said, ha ok. I will come later. Monte tau I was just saying it as so not to sound so degil macam keldai.

Dah dia cakap I was invited, yang rasanya dia gi ingatkan dorang to include me in, mestilahh tuan rumah cakap ajaklah si Piah, kan??? Eeeee...mecik ai! I am not upset or anything. Really. Not like I am fasting anyway.

*

Bulan posa nih, kalau dapat flight yang operate siang, which I havent, takde buat service. Meals catered only 30 percents. Yang selalunya we served only children. Mak apak dia nakkkk jugak. Hik.

Dulu sebelum duduk sini, like every little mind that ever existed, I always think, kalau orang arab nih mesti dorang posa penuh yer dak. Kalau tak puasa pun will still respect the idea of fasting by not eating in public. Errr...aircraft is considered public transport kan? I was wrong. Like everyone else, the arabs is not perfect. Ingat yer, I am talking about arabs, bukan agama yer. Seryes, dorang nih banyak yg gelojoh kalau bab makan. Bulan posa lak tu. Non-stop nak itu ini.

On my recent flight out of Singapore, we had 12 arabs onboard, the rest orang kita, in business class. Semua doblas arabs nih tak posa. Yang asiannya jek yang posa. Walhal nak bukak posa nih macam 2 hours jek after take off. Mungkin dorang tatau kut, waktu tinggal nak posa hanya 2 jam jek. Anyway, dorang musafir. So it is ok I guess. Yang tak ok nya ialah perangai cam harammm atas kapal ngalahkan orang yang berpuasa. The standard catering equipment provides 60 extra tea/coffee cups> semua habis dorang pakai. Tu tak masuk masuk dalam galley mintak teh kopi in paper cups dan ask for extra meals. Hey...mana de extra meals. Catering bagi exact numbers, ok.What irirtates me is, my crew yang operate tu puasa sampai hampir tak semapt nak makan sebab dok sibuk layankan passengers.  Bukak posa minum air je. They fast too, u know. And talking about selfish, Arabs won hands down.

*

Ramadhan Kareem, peeps.



4 comments:

  1. Dah pose ke berapa baru nak wish I nih :P Seme bangsa ade je ngok ngek dia.. ampes betul doblas doblas arabs tu..

    Psst..MP, kita buat kuih cara rini.. nak? he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ribbon:
      1) Yang bangsa nih...selfish dia memang terbaik dari ladang. Dlm banyak yang dah jumpa, * i like to tthink that I had met a lot * mereka ni adalah yg pemegang record. Yahuds no2 sebab mereka ada cakap terima kasih pas abis flt.

      Ribbon:
      Kuih caraaaaaaaaaaa??? Sampai di sini sahajlah persahabatan kita, dik. Jalan kita sudah bersimpang * buat adegan batu belah batu bertangkup....telanlah aku luluh lah aku....*

      Delete
    2. alaaaaaaaahhh lambat sikit jek wishnya. Time difference, katernyer. I banyak meeting kat pejabat bukan lupa....*LOL

      Delete
  2. eh boleh pulak mcm tu
    penah masa keje shift..kapal banyak waktu nak berbuka
    so berbuka telan air liur je..kul 8.00 baru dapat makan

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)