Pages

Friday, July 13, 2012

vanished

"..the best way to get rid of people you doesnt like is to lend them money. You'll never hear from them again.."

Ada sedara hantar message kat FB. Kata nak pinjam duit. Saya tak tau nak mesugar-coat macam mana yang kata saya taknak bagi. Any suggestion? Saya nak diamkan, tak eloklah biar orang ternanti nanti. Saya dah balas dah, cakap saya takleh nak tolong. Dalam hati kecil saya, saay rasa macam bersalah. Kalau saya bagi, esok boleh menyebabkan bergaduh. Bagi bergaduh, tak bagi bermasam muka.
 
Banyak kali dah kene.  Kata pinjam kejap, sampai sendiri lupa. Kalau setakat ratus ringgit tu takdelah  kira sangat. I am not always home, anyway. Next trip home la tak pe. Nak harapkan suruh masukkan duit dalam akaun, tinggal janji lah saja.

Ada sedara yang saya bagi pinjam duit sampai ke hari ini takde khabar berita. Like she had vanished to thin air.

Saya tak pernah cakap dengan adik beradik sebab saya takut kene marah. Abang atas saya pernah cakap, kau jangan sekali kali bagi pinjam duit kat orang nih, dia tak bayar kalau pinjam duit orang. Tapi saya, tetaplah saya. Selagi tak memalat dengan saya, saya gagahkan jugak. Atas dasar bersedara. Dia kata laki dia kerja kat luar tak hantar duit lagik. Kereta, rumah tak berbayar berbulan bulan. Nak makan pun duit takde. Saya pulak hilang selera makan bila dengar mereka di sana takde duit nak makan. Saay usahakan hantar duit dari sini. Mintak tolong kengkawan yang balik bawak duit. Pun ada gak orang bawak larik duit. * adesh *, but that is another story la. Saya ada cimbclick, tapi duit sentiasalah takdek dalam tu. Yang ada hanya allowance untuk emak selama saya tak balik dan emergency use sahaja. Gaji saya pulak masuk bank sini. Kalau mintak tolong orang bawakkan duit balik, adatlah kalau kita pun memberi duit minyak orang nak pergi membank-in, duit buat orang tu belanja minum dan makan dia,kan??

Dah 5 tahun dah dia pinjam duit saya. Dah 5 tahun lah jugak saya tidak mendengar khabar dari dia. I heard stories, she is alive and well somewhere in the southern part of Malaysia. Rumah dia ada aquarium besar..ada ikan yang jendul dua ekor. Nak buat macam mana? I sent her sms and fb message. Tak berbalas. Last last dia deactivate akaun dia.

Saya senyum dan memadan mukakan diri sendiri. Saya dah lupa sikit tentang nih cumanya, computer saya nih dah semput dan saya mengenceskan macbook air.

Kalaulah dia bayar saya lump sum...

1 comment:

You are responsible for your comment(s)