Pages

Sunday, December 23, 2012

Rangkaian 1

Tinggal pe hari lagik nak berakhir tahun 2012. Apa yang dah dicapai pada tahun ini? Same old same old. Saya kurang beresolusi dan merancang resolusi dan segala yang berkaitan dengan resolusi. Revolusi pun idok. Tiadalah saya mampu berresolusi andai kata sendiri masih seperti ketam jalannya.
2012 mengajar saya banyak perkara. Seperti tahun tahun sebelum-sebelumnya. Saya belajar, 'kolam' semakin mengecil. Kata kata fortune -teller yang bertahun dahulu  telah berlaku hampir semuanya, kecuali bab nan satu itu. Call me maybe, kaedahnya.

Tahun 2012 menyaksikan 5 perkahwinan kawan kawan saya menemui titik akhir. California King Beds dah patah kaki atas alasan 'tiada persefahaman' . Yang jadik mangsa anak anak. Diping-pongkan antara mak dan apaknya. Tak masuk lagik kes 'u-jangan-harap-nak-jumpa-anak-lagik-lepas-nih'. Meroyanlah sang apak/mak yang dideny hak nak gi jumpa anak. Yang tiada sefahaman adalah mak apaknya, kenapakah hendak ditarik hak anaknya untuk bertemu mak/apaknya? Untuk membalas dendam?  Kau yang sakit ati, anak anak kau ambil peluang dia nak berapak/mak? It is fokken selfish! Adapting to new parent for a child is not as easy as adapting to the new partner's alat kelamin, ok?

Tahun 2012, I lost some. Some colleagues, some close ones, some hi-bye colleagues. Their passings had made some of us reflect ourselves. Betapa ajal itu tidak kita ketahui akan datangnya. A few mengambil ikhtibar dan mula berubah. Tidak kurang jugak yang insaf di tapak perkuburan dan setelah 7 hari, leka kembali. Berhenti lah update update di status fb yang berbaur kerinduan dan keinsafan. Namanya jugak manusia.

Tahun 2012, I went against one of my principles. Things that I thought I would never do. Benarlah kata sang bijaksana, never say never.  Amek kau terpuruk. Akal dibagi tidak pakai. Ikut kata hati, mati. I learnt. Kalau mende tu rasa cam tak betul, anak cina makan pengat, ye dok?

...to be continued, ada izin ada rezeki.

6 comments:

  1. MP,

    Satu je azam I dalam banyak2 tercapai.. Nak update entry blog dengan penuh gambar. hamik ko penuh sebesar alam gambar2 aje. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. FA:

      Itu sudah bagus...gambar gambar pun nantinya buat tatapan di hari hari bila rindu atau untuk menziarah hari hari silam...ngeh ngeh ngeh.

      :-)
      X MP

      Delete
  2. Dearest MP,
    I never believe in AZAM TAHUN BARU.
    Buat apa yg termampu saja. Knowing me, mmg takkan berbuat la. But short-term resolution, yes.

    As for the kisah suka-duka, itu adat & lumrah dunia. Cuma yg masih hidup wajib meneruskan kehidupan dgn cara sewajarnya.

    p/s;
    & I shall patiently awaits for your continuity.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham:

      I believe in azam orang lain..heheh diri sendirik, disiplin agak ke laut. :-)

      Nanti ye. Ada banyak lagik refleksi dan banyak sangat gangguan masa nak memblog. Lori air ketuk pintu lah, kawan tefon ajak mengeji, dan jugak MPnya berkhayal tak hengat.

      Kang balik reja, MP upkan ye. And thank u so much for the resepi MEE KUNING.

      X MP

      Delete
  3. MP yang dikasihi,

    one step at a time ... mane yang boleh berlari macam bolt tu ... silekan

    ... ade map cukup ... kenkadang terus ... kenkadang detour ... selalu nye yang detour tu yang lebih memberi impak ... just like that perceraian ... itu tragic detour ...

    ... U take care ... love :)

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)