Pages

Sunday, December 16, 2012

Dari ketepuan muncullah entri kejian

Melepet lepet di rumah di rumah kerana mendapat cuti sakit dan ditambah lagik beberapa hari oleh pihak syarikat telah membuat otak saya tepu. Tiada aktiviti yang menarik melainkan menarik narik selimut selama sehari semalam dan menonton cerita kartun yang ditayangkan berulang kali.. Kusangkakan akan meng-up-kan entry tak berenti, sayang tiada bahan umpatan atau kejian yang menarik untuk diblogkan.

Tiadalah hendak saya menjadik seperti rakan rakan di fb yang mengup-date sangat tidak perlu seperti, mengucapkan selamat pagi berserta mutiara kata menaikkan semangat orang dengan harapan menceriakan hari rakan seFB. Tidak salah, tapi kalau dah selamat  pagi dah bermutiara kata, selamat tengahari bermadah pujangga, selamat malam dengan falsampah yang dicopy paste, setiap hari. Saya ulangi SETIAP HARI. Setan dalam hati saya yang bertenggek itu telah angkat berbicara untuk saya meng-unfriend, tapi apakan daya, jika saya berkelakuan begitu, nescaya kehidupan di dunia nyata akan jugak teraffect. Urfff tepunya saya kerana tidak berjaya menemukan perkataan yang sesuai untuk affected itu dalam bahasa melayu. Mungkin kerana saya telah fefeeling menjadi warga tanah gersang ini. Seryesly the word just wont come.

Hendak saya unfriend, , si pengucap selamat pagi petang siang malam itu adalah orang yang saya kenal di dunia nyata. Sepusing sepusat, esok terserempak bila saya balik, it wont be pleasant kekalau terambik gambar bersama ketika terserempak itu dan dia hendak menge-tag saya. Hobi si pengucap ini adalah bergambar dengan semua kengkawan dia dan mengupload. Dengan pose pose yang 'pretend to be happy' dalam gambar. Senyum sangat lah dibuat buat.

Dalam kehidupan di dunia nyata, tiada lah saya tahu dia adalah seorang yang poyo. Poyo kata saya kerana kegemaran dia mengambar segala benda dan bermutiara kata seperti tiadalah hentinya. Say sudah menhidekan dia dari newsfeed, tapi dia boleh pulak mengepost di wall saya, kenapakah saya lama tiada mengkomen di wall atau gambar gambar beliau. *sigh* I actually like her in real life. Tapi tiadalah rapat mana pun. Sekadar terbang bersama dan I find her decent. Until there is FB...

Ada beberapa orang yang begitu juga di dalam friendlist saya. Salah satunya yang asyiklah memuji lakiknya yang sangat sayang padanya. Dan lakiknya itu selalu menghadiahkan itu dan ini. Mereka bercuti kesana kemari. Tiadalah saya berdengki, kerana dia bercuti ke sana kemari. Tapi tiada satu pun dalam gambar percurtian itu lakiknya merangkul dia mesra. Semua gegambar mereka bersama, hanyalah dia berpaut. I, among people who knows her dan sejarah cinta mereka pun tahu lakiknya itu kaki perempuan. Antara penyakit orang berduit and he have money. And she got what she married, money, lah gaknya. Spekulasi yer Mak Piah? Cant help it laa...bluwerks.

Ada satu nih, dia beraffair-and lovely di facebook dan sering menguploadkan lagu lagu dari youtube curahan hatinya kepada loverboynya. Dia dengan beranik mati menginbox saya menyuruh mengkomen linknya kerana supaya boleh menutup jejak buah hatinya yang turut berkomentar. Dia cakap, dulu saya jugak pernah memaksa dia menlike kan status saya... LOL ye saya kuang asam. Tiadalah pula saya menjangka yang saya terpaksa memalas budi dengan mengkomen balik disebalik hubungan sulitnya.

Saya telah tanpa sengaja terdelete beberapa rakan FB tanpa sedar. Saya tidak tahu saya yang telah menclick sesuka hati dan terdeletelah beberapa orang. Maafkan saya. Hendak merequest lagik, tiadalah saya berani. Mungkin akan mendapatkan caci maki, hina dina beebrapa sukukata. Lagipun Fb saya sangat kaku sejak dua tiga menjak ini. Tiadalah faedahnya saya di dalam FB itu kerana saya tiada idea hendak mehapdate apa melainkan saya mula berfikiran negatif kalau terlalu banyak update.

Kalau update blog tak per, kan.

9 comments:

  1. adoiii ... kan bile dah sensoghang ... macam-macam pule dalam fikiran ... tak ape kami pi kacau dapur ... tengok ape boleh buat untuk our yang sayang MP ..:)

    xxx :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Real:
      hik hik dah merapu rapu dapat makan sedap gak..:P Heheh I saw ur laksa Swak..ngeh ngeh.

      x MP

      Delete
  2. MP syg.. its winter babe.. so kalau u nak berselubung tarik selimut 24/7, its up to u..

    Been there done that.
    Sham too ada adik selamat pagi selamat tengah hari & selamat mlm. Asyik ngomen kata keja bertimbun dek byk tp FB masih di hujung jari. Erkk..

    Juga ada kwn yg asyik bermadah pujangga tp self reflection yg Sham tau.. mcm langit dgn bumi. Kalau once I find it rather self-motivating, now its actually annoying.

    Juga ada kwn yg WAJIB post gambar hadiah segala reta yg dia dpt dr hubby-nya. Walhal itu standard la bg org baru kawin. Tunggu je la once dh masuk 5-10 tahun. Bkn nk dengki tp, come on la. FB bkn pentas "reality show" yg ko blh buat duit.. something, just keep it to yourself.

    Bab un-fren, huhhhh.. ini yg susah.
    Jujurnya Sham rasa ada yg fren pun setakat nak skodeng my life. Looking back 20 years ago.. berlanggar bahu pun x pernah kisah.. baru sekarang nak fren2 di FB? Tak ke mushkil tu??

    Come to think about it.. will they be having the same idea about me too? Ye la, my FB pun penuh dgn gambar lauk-pauk, tukar profile pic at least twice a month & I too love to paste QUOTE.

    Sure dia org pun dok kutuk Sham jugak.

    p/s; Blog okey kan kan kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham:
      kita serupaaaaaaaaa.....updateku hanya untuk meroyannn di blog....kita serupa...Nyanyi ikut tune tau.

      Yang berselisih bahu tak bertegur tu ada, tup tup ada fren req...ngeh ngeh ngeh. Perlukah saya mengapprove ? KAdang kita approve out of courtesy. Tapi itu pembuka jalan untuk distalk. Hendak di unfriend, malapetaka datang. Jadik nak uat acaner?

      Quotes tu baca jek. Mana yg best copy paste...kita baca kendian kendian.

      COpy past quotes yang best best tu di blog tanpa ucapan segala pagi petang siang malam. Sebab dalam Fb, u open jek newsfeed, segala tok nenek ada. Kalau di blog it is my choice to open ur blog and STALK...:P ngeh ngeh ngeh.
      Kan.

      Keh keh keh kita kuruk orang orang pun kutuk kita jugak. Itu sistem pertukaran meluat diantara 'kawan kawan'.

      Blog harus diupdate kerana ia mengambarkan hati nurani yang suka meracau. LOL

      x MP

      Delete
  3. pagi petang bermadah pujangga untuk orang yang rock mcm i nih konfirmlah memberi peluang untuk memberi kutukan paling hebat. penah blocked kawan yang suka up2 lagu2 jiwang kat situ...kuasa mak dik non..

    alaa cian dia demam... kita demam sikit kat sini pun rindu kat exhubby...apatalah lagi kalau demanm di perantauan... tak tahu nak rindu kat siapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. NP:
      upkan lagu jiwang tak pe..yang suruh balas balik budi masa MP suh dia like kan komen MP tu yang tak menahan tu...hehe.

      I am better, NP> thanks. :-)tak pe nak rindu, tapi selalu jupe kan?

      x

      Delete
  4. hehe..kelakar lak baca entri ni
    macam penah berada dlm situasi itu
    sekarang lagilah jarang bukak fb..
    sesekali bukak..pun x tau nak tulis apa kat wall
    klik like sana sini dan log out akhirnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa:

      Awak pun ada kawan fb macam nih jugak? LOL. Mereka inilah yang menceriakan hari MP dah cukup poyo...

      x

      Delete
  5. MP i love reading ur blog.it lift my spirit when i'm sad.i feel sad today,so i came and tried to re -read your previous post but sadly dah banyak yg hilang..
    Pls keep writing..when i felt like crying i always come here to get myself straightened up
    I dunno you and you dunno me but thanks
    Your blog helped me a lot during my ups and downs

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)