Pages

Saturday, June 22, 2013

From my jumpseat #1

Kadang ada masa, saya borak dengan penumpang.
Terutama yang duduk berdepanan dengan saya di pintu kapal.
 I have heard many stories from my jumpseat.

Yang kemarin dulu, pembantu kene rogol berulangkali dengan majikan laki lakinya. Anaknya join sekali buat seksual harrasment kat dia. Biniknya ang jarang dapat nafkah batin dapat tahu dan belasah pulak pembantu rumah tu sampai lunyai. Laki dia yang buat onar, kenapa tak dia pukul lakinya. Biniknya dengan kadar segera hantar minah nih balik. Gaji dia tak dibayar. Nasib dia baik, Tuhan bagi jalan, masa kat airport, immigration officer tu tanya kalau dia di-abused.. She said yes dan pasal gaji keluar. Majikan dia kene datang airport balik dan bayar semua gaji dia yang tak dibayar. Kecohlah jugak di airport tu. Majikan dia dibagi kata dua, bayar gaji dia dan settle semua or polis masuk campur. Akhirnya majikan kene bayar jugak. To the immigration officer, who I have no idea who, U have my highest respect. Semoga Tuhan permudahkan segala urusanmu dan sentiasa diberkati. 

Yang semalam, 2 orang pnumpang datang bekerja sini. Duduk sini 3 tahun, tak balik jumpa anak binik bila time balik, majikan tak mau bayar gaji. Dah tak bayar gaji, suruh orang tu bayar pulak 17k rial kalau nak renew iqama/visa kerja. Orang nih gaji 1k je pun sebulan. Berpanas dan mind you, panas di sini waktu macam nih minimum 40darjah celsius. 2 orang nih takmau lah bayar dan dibagi tahu they will not be able to renew their work visas.NAk buat cam mana kata dia. balik lah dia ke kampung halaman esok lusa kerja apa, nanti adalah jalannya. U see, orang yang kaya bertambah tamak dan tak pedulik pun memeras orang yang susah. This happen everywhere I guess.

Ginilah, kita tak dapat nak buat apa tentang orang lain. Tapi kita leh buat sesuatu tentang diri kita. Semoga kita dijauhi dari dizalimi dan menzalimi orang.

May we not be lead into temptation, but deliver us from evil.

12 comments:

  1. hi, aunty geram baca..awat la depa kejam mcm tu eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. IM,

      orang yang berlaku kejam terhadap orang lain adalah kerana tidak berakal. Kerana akalnya hanya tentang SAYA dan SAYA sahaja.


      x

      Delete
  2. dunia oh dunia........ mak piah, kirim unta 4 ekor nak wat kenduri menyambut ramadhan.

    -hussin lempoyang-

    ReplyDelete
    Replies
    1. HL:

      kirim unta, makpiah sendiri pun tak mampu. Nak hati unta tak? Takleh buat kenuri tapi bua t ubat asthma boleh,hendak??

      MP

      Delete
  3. Assalamualaikum, kak piah.
    (Saya xrasa anda terlalu tua dr saya,ntah2 sebaya!)
    Entry ni menyentuh hati saya.selama ni sayabaca je,xprnah komen.
    Saya hairan.kenapa org malaysia(read:kebnyknnya melayu), selalu rasa mereka terlalu tinggi darjat banding dgn golongan pendtg ni? Malu kot, hari jumaat, golongan pendatang yg Islam ni akan ramai2 jalan kaki ke masjid nk solat jumaat.org kita?ramai yg brpusu2 ke shopping mall.sdgkan, Allah berfirman,yv membezakan manusia di dunia ini adalah ketakwaan.saya bukanlah baik mcm malaikat pun,cuma saya kdg2 kesian tgk dan baca pasal mereka. Mereka pun manusia. Ada yg baik dan ada yg xbaik.boleh x kita anggap mereka ni manusia instead of ambik kesempatan?opps terpanjang pulak sb emo....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam inahornaw.

      Rasanya semorang rasa mereka lebih tinggi darjatnya dari orang yang lain. Mintaklah kita dibersihkan hati dan akal untuk tidak merasa begitu.

      x

      Delete
  4. Ya banyak kisah kisah yang boleh di dengar di jumpseat, dulu ada pembantu ni menangis2 dalam kapal. Kawan2 dia yang jaga dia, emotional and physical abused, majikan tak Bayar gaji.....tak termasuk Setan yang tak nak duduk tepi maid!! Sila kan? Kau ingat aku nak hambat maid tu ke....aku hambat kau la*mmg emo*

    Semoga kita dpt tauladan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aking mung aplah entri satu pasal cerita dari jumpseat. Mehhhhh aaaaaaaa....

      z

      Delete
  5. Hi kak piah,from wat i read(ive read all ur entries) u sound like a goodhearted person.this entry moved me,and urged me to leave a trail.take care.i wish Allah will give u nur...amin

    Najhas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam najhas.

      .... like every other mortals, I have darkside too.

      Insyallah. Thank U Najhas.

      x

      Delete
  6. SEDIHNYA UTK CARI SEINGGIT DUA UTK SARA HIDUP
    PSTTTTTTTTTTT,MP
    NAK BGTAU..SELAMA 15TAHUN KEJE,BARU2 NI JE SY ADA PELUANG DUK JUMPSEAT ;)
    PENGALAMAN YG BEST WPUN SEATNYA KERAS CAM KAYU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa

      now u know takde lah sedapnya jadik crew.
      g mana naik jumpseat? balik kampung?

      apa caplock nihhh???

      x

      Delete

You are responsible for your comment(s)