Pages

Thursday, April 25, 2013

Meoooooow....

......orang tua memang banyak petua. Antara yang saya masih amalkan sampai hari ini ialah tidak sesekali menunjuk ke arah pelangi..kang kudung. Dak molek, kan? Urfff...mesti busuk rupa bila saya membuat demo di pesawat tunjuk pintu, dan sistem penerang arah jalan di kapal, kan. Jadiknya, sampai ke sudah saya nak buat adegan romantik macam dalam citer Nora Elena yang duk di balkoni tunjuk dua pelangi, saya akan muncungkan mulut ke arah pelangi. Punyalah gigih nak tunjuk pelangi, kan. Kawan saya yang nakal, ada gak masa kekecik dulu, takde pun kudung tapi saya yang law abiding citizen ini tetaplah kan...

orang tua tua cakap jangan duk atas bantal, kang bisul. Tu sampai sekarang mak duk cakap. Cakap kat cucu dia Banyaklah petua petua lain yang saya tak berapa nak ingat lagik.

Well dalam banyak bayank petua nih, yang saya tak setuju ialah memotong misai kucing kerana nak bagi kucing tak hilang.  Jangan sesekali potong misai kucing, please. I beg ur mercy. Misai tu yang tolong kucing tu cari arah.

Misai ni yang kucing nih adalah deria utama kucing. Whiskers help the cat feel his way around.

Mood kucing pun kita leh tau dari pergerakan misai lintang dia.
Kalau dia gewamp gewamp, the whisker will be pulled back, kalau tak silap. Hehehehe.
Dari misai dia, kita leh tau mood kucing. Kalau dia gumbira, whiskers will be more relaxed and pulled forward. Dan beberapa mende lagik lah which I will not bore you. Gi google. Banyak info dalam internet nih.

Kalau awak dah pernah gunting misai kucing, tolonglah jangan buat  lagik. Dont deprive them of their sensory rights. Rentikan perbuatan kejam nih. I beg you. Hidup nih bukan tentang kita sesama manusia sahaja. Kita dengan binatang pun kene jaga.
Sebarkanlah memotong misai kucing adalah perbuatan yang tidak baik.
Personally I feel it is cruelty against animal.

Be blessed peeps.

6 comments:

  1. Suka sgt dgn meow2...meow blh blh phm apa yg kit ckp,tp tu la,depa kategori malas...oppssss....meow jgn mrh....
    ~Jolie~

    ReplyDelete
  2. MP ... ni first time pula dengar orang potong misai kucing ...? yang pernah tengok zaman dedulu ye ... orang hot ekor lembu dipotong nye ... ni memang kejam sungguh sungguh ... :(

    ReplyDelete
  3. Mp

    OMG ai pnh potong misai kucing masa ai kecik2 dulu. Hahaha kejam kan. Tapi masa tu budak lg. ingat lagi lps potong misai dia tu bila kucing tu jln dia mcm x leh budget jarak. Org tua ckp misai kucing tu mcm ukuran bg kucing muat x utk masuk tmpt2 sempit. Adoiii insaf terus!

    ReplyDelete
  4. Ni mesti kes tgk cerita Gerald butler dlm tv t kan??? Betul dok? Dokdang lagi nok jupe dikapong awok tu hehehehe

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)