Pages

Monday, October 1, 2012

Gegoyang

Modern aeroplanes usually fly at an altitude of between 30000 and 40000 feet. Agak agaklah berapa tinggi tu. The higher up one goes from the earth's surface, the thinner the air, dan berkuranglah kadar oksigen. Tapi ... the required amount of oxygen is provided by pressuring the cabin.

Proses pressurisation ni berlaku immediately after takeoff, dalam 500kaki ke 2000kaki dan akan depressurised ketika hendak mendarat.

If the aeroplane structure is damaged or a failure in the system occures, cabin pressure is lost and the cabin altitude will climb to equal the outside altitude, makin it impossible untuk bernafas seperti biasa tanpa bantuan supplementary oksigen. Mende nih ada diberitahu masa demontrasi keselamatan tang mana samaada video atau secara manual, masa lepas tutup pintu. Crew yang demo tu, bukan sebab dia sesuka atau saja nak tayang muka. Ini sebab dia, ok? Kutlah terjadi, mintak simpang malaikat 44. Touch wood, kate kawan saya. Orang touch wood, kita pun touchwood jugak.

The loss of pressure tu panggil decompression.

Masa anak kapal tunjuk kat mana, it is nice untuk tengok apa yg dia buat, semuga nantinya, kalau berlaku, u know what to do. Sentap oksigen mask tu, ini akan mengactivate sistem oksigen. Pasang pengikat kepala, dan bernafaslah seperti biasa. Jangan panik. Dah pakai sendiri baru tolong orang disebelah anda. Tetap berada di tempat duduk. Jangan gegatal nak gi tolong orang seberang anda jika anda tidak boleh melakukannya dalam keadaan tali keledar terpasang. Sebab masa ni, juruterbang akan menjunamkan kapal ke aras yang selamat. Sebab tu masa announcement, ' we recommend that you put ur seatbelt on at all time'. Take care of urself. Lepas tu baru tolong orang. Ingat. U need the oksigen supply pada diri sendiri sebelum kita leh tolong orang. It is not about being selfish, it will increase the chance of survival kita dan orang lain jugak.

U have like 18 second ( at the cruising altitude of 40000 ft and above) when u are capable of coordinated action for self preservation, to put on ur oxygen mask. It goes longer kalau terbang lebih rendah. *** Jaranglah kapal terbang lebih dari 40000kaki. Nak angkasa, please jangan tanya. I dunno. 18 seconds tanpa bantuan oksigen, u will go into the state of hypoxia.  But 18 second gives u ample time to put on the oxygen mask.  Then dah pakai mask tu, u helplah orang disekeliling anda, kalau boleh. Masa ni, u must have ur seatbelt ON. Pakai sentiasa lah senang. Bukan gigit pun seatbelt tu. yer dak. Longgarkan sikit kalau tak mau seatbelt tu sentiasa ketat. Kalau apa apa jadik, u just need to pull  hujung ikatan to tighten it. Takde gaduh nak cecarik seatbelt dah. * bebel tetap*.

Tu kalau decompression yer. I am most pleased that since I join the airline industry neither myself nor others here have had any encounter with decompression. Long may it continue.

Kalau kapal bergoyang goyang masa terbang tu adalah perkara biasa. Ini berlaku sebab udara lintang dan kita langgggar awan jahattttt...langgar awan jahat macam tu lah kaedahnya. Juruterbang biasanya akan mengelak dari melanggar awan awan nih tapi kekadang takleh nak elak. Yang duduk dalam kabin, tak perlu rasa takut. Takut sikit sikit tu biasa. Gila tak seriau kalau macam naik roller coster dak??? Ingat saya pun takut roller coster, * masa gi Universal Studio dulu, saya naik yg budak kecik punya sahaja*

Untuk yang takut terbang sebab ada pengalaman 'melanggar awan jahat', saya cadangkan u occupy diri sendiri dengan mendengar muzik, baca buku atau main games samaada di aipek atau di sistem entertainment yang disediakan. * haiyoo here, good luck heheh.* Yang pasti akan gegoyang manja ialah di area Bay of Bengal.  Sikit jekkkkk...ni macam misi nak cucuk jarum kat lengan lah punya kategori la. Amik ubat tidur saya tak galakkan sangat.

I wish you a safe flight.


23 comments:

  1. Salam..tq..i tgg post ni keluar..alamak x galakkan...ok la i try hard to reduce takut tu...wish me luck...tq ye..really appreciate it.
    -ayu-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayu:
      Salam. Tak galakkan amik ubat tidur sebab takut kalau apa jadik atas kapal, u will take longer time dari keadaan tidak berubat tidur to react. But again, this is from my side la. Lain orang lain jugak reaksi nya.

      Selamat bercuti.

      Delete
  2. Sis,

    I don't know why i cukup suka kalau aicraft berlanggar dengan awan2 jahat.Sebab rasa thrill dan hilang sekejap keboringan bila my flight yang long distance.
    Terus rasa adrenalin rush di situ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadiah:
      Macam duduk dalam buai kan??? Hik hik hik.

      Delete
  3. baca entri ni terinagt my fren ade forward email pasal kulula airlines. MP dah bace blom?bak emel nnt i forward..sumpah kelakar diorang punya announcement

    ReplyDelete
  4. Nashays:
    Pernah baca tapi sila lah forwardkan ..makpiah747@yahoo.com. Twitter mu mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer search @nashays
      twitter, instagram sawa2

      jap ku forward ye

      Delete
    2. Nashays:
      gagah jek mintak twitter orang...lol aku ni tau ke tidak nak bertweet bagai nih..lol

      Delete
  5. penah masa dalam penerbangan ke australia tetiba masuk dalam satu kawasan yang tiada graviti dan flight mcm nak jatuh..terus i terpitam dengan sendiri... sedar2 terpeluk tangan minah salleh kat sebelah dan she said to me, its okay its okay..
    pergghhhh takutt!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenet:
      Jerit opocot mak engkau!!> tak??? hahaha. Mak Piah pernah tau passenger jerit macam tu masa kapal goyang, mula macam alamakkkk pe nih, passenger tu leh melatah terus Mak Piah ketawa, kuat lak tu.

      Delete
    2. tak sempat jerit opocot sebab mata tetiba je tertutup buat sementara...sib baik sementara jer tau......

      gamaknya bila Mak Piah ketawa, passenger lain turut sama ketawa secara jemaah jugak tak? he he he..

      Delete
    3. Nenet:
      Mak Piah gelak sebab kelakar.pax lain gelak macam gelak apek eskrem di hari hujan aaa..:-)

      Delete
  6. Dear MP;
    First time comment even tho salu juga intai2 your blog :). I suka baca ur writing yg santai & thanks for this post. Very informative. I among passengers yg kekadang malas nak amek perhatian masa cabin crew buat demo /tengok safety video tp lps ni saya akan lebih ambil perhatian :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. che nor :

      Tengok lah demo tu. Sapa tau, dalam keadaan terdesak our own survival instinct akan terikut apa yang masa demo tu tunjuk, k.

      Welcome ya che nor.
      Kalau ada yang salah, sila tegur.:-)

      Delete
  7. MP,

    Aigoo semalam i dah comment tapi bila i tengok balik tak keluar comment i. sabotaj ka apa nih... hahaha.. mementang i ni penakut kan... seriously kalau kapal langgar awan jahat tu ai berdebar aje. nasib la datang mcr langsung tak jumpa awan tu.. smooth je perjalanan. atau sebab kapal besar jadi ku tak rasa atau sebab terlalu penat layan LH so tak rasa? huhuhu. i penah naik kapal dr kb-kl tetibe kapal langgar awan then ada satu macik ni terus selawat dan mengucap kuat2 plus somemore she recited ayatul kursi kuat2. adoiii terus rasa nak tulis wasiat dan2 tu. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mami LH:
      hahahahahahaha memang kannn. Sajekkk jek. Dah kita ni pun penakut penakut...dengar pulak orang mengaji.I can imagine... Hahahahahhhahahahahahha

      Tatau plak pasal komen tu... sabotage nih. LOL

      Delete
  8. Pernah duduk dalam pesawat Air Asia yang tiba-tiba masuk dalam apa dia panggil ya? Vacuum hole? Whatever that is. Pesawat tiba-tiba menjunam dalam sesaat lebih sket camtu lah. Semua menjerit. I was like wtf happen?? Sebab time tu baru nak lelap. Pastu kapten pesawat beri announcement pasal perlanggaran tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pok Deng:
      Air pocket? kannnnn...melatah dak??:P

      Delete
    2. ooo air pocket rupanya... haaa tu laaa...kus semangat nenet tau... lol

      Delete
    3. Nenet:
      cengitu la...hik hik.

      Delete
  9. Ah, air pocket. Thanks. Dok melatah pong. Cuma terkesima. Dahlah Air Asia tu bergegar macam naik bas. Sorry Air Asia stewardess. MAS stewardesses prettier (tetiba).

    ReplyDelete
  10. banyak kali naik flight pun tetap takut kalau langgar awan jahat itu..abis segala surah saya baca tau..

    ReplyDelete
  11. i hate turbulence! used to fly here and there since i was a kid. 4 years ago i experienced a bad turbulence from HoChiMinh to KL. Seriously scared the hell out of me..thought i was gonna die that night...since then i am very very afraid to fly, had to take xanax la, valium la before flying. I have to carefully select my flight time, aka morning only and definitely no night flight...sigh

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)