Pages

Friday, February 8, 2013

Voyage report

Bandara Soekarno-Hatta.
Semua dah prepare.
Boarding laju jek.
Kejap dah settled.
Pintu dah tutup.
Dah taruk dalam ARMED position yakni dah slide/raft dah diengaged.
Kapal push back dah.
Safety Demo dah siap buat.
Doa sebelum berangkat pun dah dibaca.
Errr.. cap kurma mulakan perjalanan dengan travel prayer.

Jap kang, dah nak masuk active runaway, juruterbang beritahu, kita orang akan balik ke parking bay. Active runaway ialah landasan untuk berlepas dan mendarat.
Landasan yang straight sahaja.
Kalau dah abis landasan tu, kona jek dah runaway sahajork.
Kenalah buat pengumuman kapal ada masalah teknikal.
Diikuti dalam bahasa Arab dan seterusnya bahasa Indonesia. *saya tak suka sangat crew Indo yang buat announcement tu punya pengumuman. Dia baca macam dia cakap dengan orang semua dalam kapal tu bodoh.  Eh ngok.... baca dalam nada biasa jek kenapa? Dia beriya nak buat. Panggg sekali baru akai.* 

Enjin No 1 takleh nak start.
Semua penumpang kene turun berserta hand bagage mereka.
Kami krew duk lagik dalam kapal.
Nih kapal yang tu hari Mak Piah nazar mintak tukar sebab oven dia ngok ngek.
Tadiknya, sebab oven tu ngok ngek,  sebahagian dari meals dah di pre heat.
Ayo yo yo... kalau flight delay, matikudasai lah.
Tengok betul.
Amek ice scoop, ketuk kepala sendirik!

Passengers dah gi ke departure lounge, dan di bagik minum dan makan.
Mula kasik minum teh kopi dengan kuih kuih mende tah.
Bila engineer cakap akan amik masa, lunch was served.

Enjin No 1 dah terbukak.
Dorang nak mengodek godek mende kat situ.
Menurut pengalaman, kalau enjin tu dibukak, 3-4 jam delay adalah pasti.
Flight balik ke Medina adalah lebih kurang 9 jam 30 minit.
Gedebak gedebuk, juruterbang akan jadik tidak boleh opertae flight itu.
Flight duty time untuk juruterbanga dalah lebih pendek dari anak kapal kabin.
Cabin crew can do 18 hrs and can be stretched up to 21 hours.

Setara tu passengers yang tadiknya sangat lah bersantun dah mula mengamuk ngamuk kat boarding lounge.
Ground staff dah mula dicolek colek...di tolak tolak dijerit jerit.
Passengers dah jadik angry birds beramai ramai.
Disebabkan kapal dah di shutdown completely, tiada lah apa yang berfungsi dalam kapal.
Saya dan beberapa rakan setugas dah keluar kapal duduk kat lantai di bahagian ketibaan.
Terpisah dari passnger di balai berlepas.
 Ada lagik crew yang duk bergelap dalam kapal.
Ikut sukalah.
Nak duduk dalam kapal bersauna atau nak keluar duduk kat luar.
Free-style kakdahnya.
Takde kudrat nak beritahu

Dari balai ketibaan yang tidak kelihatan dari balai berlepas, boleh dengar passengers mengamuk. Haiyooo.
Tapi saya faham, semua petugas pun faham.
Dah kapal rosak, apa yang boleh dibuat selain menunggu perlepasan dari engineer.
Biarlah engineer tu betulkan kapal tu kendian memastikan kapal boleh terbang, untuk keselamatan bersama.
Passenegrs, idaklah dia faham.
Sebab dia passengers.
Yang dia nak tahu, dia akan berangkat for his/her umrah.
Which we can understand.
But really, perlukah menolak nolak dan meng'abuse' petugas petugas tu semua?
Sorang tu, keding jek...dialah yang kene tunjal tunjal kat bahu dia.
Dia ngadu kat saya.
Saya cakap satu jek, carik duit halal memang berliku.
Dia senyum.

U see, kalau perkara delay delay macam nih berlaku, tidaklah mudah untuk buat keputusan samaada hendak menghantar passengers ke hotel atau terus menunggu di situ.
Kut kapal leh bertolak.
Semuanya harus melalui procedures dan tukang buat keputusan hanya boleh membuat keputusan setelah semua kriteria untuk sebab musabab yang membolehkan keputusan diambil itu berlaku.
It is not easy as semua perkara harus menuruti kriteria tersebut untuk berlakunya sesuatu procedures yang lain.

Krew saya meroyan royan nak balik hotel.
Saya suh bukak buku manual jek.
Ikutkan hati semua pun nak balik hotel jam jam tu jugak.
Malam tadiknya saya berpesta.
Saya otak dah kat gulai otak, dendeng belado dan daun singkong masak lemak kat rumah makan di daerah apa tah, ok?
Tapi, kene lah ikut peraturan.
Saya bukan orang company, tapi setara saya masih belum mampu nak mendapat tiket balik tak balik balik, seharusnya ikut lah peraturan.
Cer kalau boleh..saya akan bersombongnya akan beli tiket , tak kiralah tiket kapal terbang ke, tiket ferry ke Dumai ke, balik kampung.

Ada dua kaplam dalam set saya nih.
Satu tu ikut saya melepak kat luar, satu lagik duk dalam kapal.
Bingitlah tak berhenti henti memekak.
This is not fair.
We deserved to be treated as human dan sebagainya.
Oii..berehatlah dari menghabiskan tenaga memekak tak tentu pasal, aci oi!
Dont abuse everyone else la. 
Dalam dia membebel tu, dia terlepas cakap semlamanya tak cukup rest, tak leh tidur.
Saya cakap, amiklah selimut dan bantal kat first class tu bentang gi tidur lagik baik.
Tau nak gi kerja gi la berehat.
I is the meluat!
Nak nunggu tu satu hal di situ, nak menadah teinga mendengar orang bebel tak tentu pasal tu satu hal yang sungguh tak perlu.
Baik gi hisrock, dak?

As the first bus of passngers leaves the airport, kami pun mendapat kelulusan dari pihak atasan untuk berangkat ke hotel.
Minimum rest yakni 8 jam.
Kalau ikutkan, seharusnya keputusan itu harus dilakukan sesegera mungkin.
Keadaan lalu lintas di Jakarta adalah satu mimpi ngeri.
Masa keputusan itu disampaikan, the heavy traffic just built up.
Merasalah kami semua berserta passengers terperangkap dalam jalam yang sesak dalam 4 jam (3 jam 42minit sebenarnya) untuk sampai di hotel yang disediakan.
Kalau tak sesak, sampailah dalam 40menet.
Kami dan passengers naik kenderaan berbeza, tapi sebelah menyebelah.
Ohhh ohhhh..bus passengers ada WIFI.
Kami berhimpit himpit dengan bus itu jugak mendapat sinyal wifi.
Internet kadang dapat, kadang dak.
Sempatlah krew dapat update fb,
Putus putus lah.
Krew naik aplphard.
Hehehe pestaim naik alphard. :-)
Hik... masa naik tu, tarik pintu nak tutp...lol driver tu cakap, "Saya tutup dari sini bu," ....arhhhhh!

Kami naik berempat.
Saya suh kaplam tu naik yang lain.
Jangan nak menyempil dengan aku.
Saya gi dengan krew lain. Bingit!
Dan apalagik saya telah mensurround system lah dalam mobil itu
... ohh ohh... kat bumbung tu, leh bukak...serasa diriku ong kaya..selama 4 jam.
Hak hak..saya mengajak crew lain berangan rangan bahawa kami sedang menuju ke majlis gilang gemilang menaiki kereta mewah dan diluar adalah peminats peminats semua.
Hiks.
Lambaiiiiii...lol.

Sampai di hotel, sebbaik, hotel telah dikordinasi untuk menyediakan kamar sebelum kami sapai. Sapai sapai jek, check in, terus bersurai.
Tunggulah sampai semua orang dah dapat bilik, barulah naik.
Saya dengan sorang lagik naik bilik last.
Kebetulan satu floor dapat.
Masa keluar lift, ehhh... ramainya abang abang passengers di luar pintu bilik.
Hayooo yooo.. Abang passengers nih pepucat sikit. "Bu, kunci kamarku tertinggal di dalam"

"Ha. Nih sini...angkat tefon nih, nanti disambung ke operator , bilang aja, ntar dibantuiin koq" 
Ada kesayuan mengaris di hati saya bila dia tanya saya lagik " aku disuruh bayar ga Bu gara gara ketinggal kunci ?"
Tidak kata saya. "kalau dia suruh bayar, situ gedor aja pintu ku, biar aku urusiin, ya."

Bilik saya  dapat di hujung sekali.
Jauhlah nak sampai dari lift tu.
Saya bisik di telinga rakan sekerja saya, "tu mas nya tu, kesatria berbaja putih. Elo berani pake busana begitu,pakai bathrobe sambil nongkrong di luar kamar? "  bila kami melintasi penumpang penumpang yang dapat satu floor dengan kami.
Kejap lagik..ada dua tiga orang depan satu pintu.
Saya tegurlah, kenapakah mereka macam panik semacam.
"ini bu, kamarnya dingin ga bisa aku tidur di sini brrrrrrrrrrrr...."
Saya dan rakan masuk ke biliknya dan tunjukkan cara nak offkan aircon dan kontrol temperature.
Dia ketawa, "maaf" kata dia, "kami semua ga ngeeh kalo tempaturnya bisa diganti."
Sekali lagik hati saya miris.
Terbayang wajah Kher saya.
Dia juga pasti macam tu.
 "Nanti kalau ada yang lain ngadu kamarnya dingin, dibantuiin ya pak.. "
Saya dan rakan berlalu setelah itu. rakan pun sampai di bilik dia.
Saya teruskan ke bilik saya.
Abuk masuk mata!

Ehh..ada lagi.
Sebelum masuk ke bilik, ada yang panggil saya.
 "ya pak...".
 "Ya , tadi aku ke kamar temanku, tinggal dong kunciku di sono. aku gedor pintunya ga dibuka. Kamar ono..." Kata mas yang satu ini.
Saya suruhlah dia gi  ketuk lagik.
Eh manja pulak nak saya ikut.
Turutkanlah.
Saya ikut lah dia ke bilik tu, baru hendak ketuk, dia beritahu saya" dia sama isterinya di dalem"  

"Yahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!. Turun aja pak ke bawah ambil kunci baru!Masnya ama mbaknya udah tidur tu." 

Ada jugak yang kene sekeh nih.

33 comments:

  1. adooooiii rasa penat sama bila baca post ni.
    sabar ya MP.
    semoga sentiasa dimurahkan rezeki, dan dirahmati Tuhan.... :)

    ReplyDelete
  2. mak piah...saya baru jumpe blog mak piah...
    love yor blog lah mak piah...ni tengah backlog semuaaaaaaaaaaa entries mak piah lama2...

    salam perkenalan dari saya...
    dan selamat bekerjaaaaaa....

    xoxo
    -ecah

    ReplyDelete
  3. panjangnya.... gigih i baca tau...
    sabarlah MP dah gitu perangainya kalau delay...maklumlah orang semangat nak pi umrah
    tapi depa lupa, umrah tu jemputan Allah... pergi ke sana atas izin dan kuasaNya
    kalau delay gitu, bersyukurlah...mungkin ada rahmatnya...

    last2 para tu mcm kelakar pulak....hikssss....

    ReplyDelete
    Replies
    1. NP:

      tu taip dari pakai separa uniform, tidur pas tu sambung balik. Berkajang paperwork. Sekarang bu selesai.

      Kelakar seryes. Hilang penat terponggeng kat erpot 8 jam nengok dorang masa check in.

      x

      Delete
  4. MP,
    somput den nak baca sampai abis...
    banyaknya cobaan..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Blu:

      ada lagik citer..hahaha pasal budak katering.

      Catering fler nih, dia keluar dari kapal. Lalu kat passengers di lounge tu menuju MP dan rakan rakan. Dia kene jerkah dengan passengers, terjerit jerit dia kata..pakkk aku katering. Mau teh kopi ya boleh...aku tukang nasi nya...LOL. MP ketawa mengakak ngakak nengok dia larik.

      x

      Delete
    2. hahaha...sian budak catering tu tak pepsal kena sembur..hehehe.. org indo ni kalau tahap emo, boleh tahan gak meroyan diorang..hehehe..

      Delete
  5. Hahaha. Dah macam cerita p.ramlee ber babak2 kisah dalam kapal ni ye? Maklum la tiap naik kali muka lain perangai pun lain. Pikir2 balik, menceriakan hari jugak diorg ni ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tijah:
      Kalau nengok dorang semua pakai bathrobe, Tijah mesti ketawa sakan... sumpah lawak macam kesatria citer jepun/cina duduk di depan pintu...lol. Lucu dan lugu sangat.

      x

      Delete
  6. MP,

    1) Mungkin depa orang susah jadi tang aircond tu aku gelak dekah2. lawak gile ok! sebab tu takut2.
    2) Depa tak penah naik kapal sbb tu nak paksa jugak kapal tu terbang. kalau boleh tolak ku rasa mau depa tolak dah bontot kapal terbang tu ke landasan berlepas.
    3) Tang ketuk pintu bilik sbb tertinggal kunci selok lah ku gelak!!! dah tau orang diam agak2 arrr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. FA:

      tu aaah. sama macam mak ayah di kampung MP. It reminds me so much of my family at home. :-) Ada satu MP tak masuk. Kisah yang lencun sebab gi bukak shower tak sedar mende tu dalam posisi air hujan...lencun orang tu . Kesian ada, nak gelak pun ada.

      x

      Delete
  7. MP nanti bila dah tak mo keje hangin biru boleh la keje kt hotel pulak. Flight mas salu delay kt karachi.. dpt hotel 5 bintang lg. depa kata sebulan 2 kali delay, mas tara untung dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Tek:

      MP nak kije jadik penari tiang kalau dah berentik reja esok... kat tiang seri pun tiang seri la...lol

      Memang kene taruk kat hotel 5 bintang a kalau dedelay nih. :-)

      x

      Delete
  8. Piah, wa harap satu hari nanti wa dpt naik kapalterbang dan lu ada tgh keje. Wa teringin nak manja2 dgn lu la piah.

    ReplyDelete
  9. Dear MP this is the true you ...

    "Ada kesayuan mengaris di hati saya bila dia tanya saya lagik " aku disuruh bayar ga Bu gara gara ketinggal kunci ?"
    Tidak kata saya. "kalau dia suruh bayar, situ gedor aja pintu ku, biar aku urusiin, ya."

    Abuk masuk mata lagi ye ... take care ...

    xxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Real:

      U remind me of someone I love so very dearly, Real. Always.

      x

      Delete
  10. PM thank you so much for sharing your stories from your heart.

    ReplyDelete
  11. This is one of the nice things happened,like moi...tayar me letup time landing di TUNis,stuck dlm kapal for 3hours dgn pax xdibenarkan turun,saya sgt junior baru 3bln kerja...sama masak. Xke pax2 north Aprils tu dah mcm mujaheddin naik hantu. Betul ada SOP tp hazabnya pang gang dlm kapal bestttttttttt giler!! . Bab aci tu,aku lah org yg paling suka bagi sedikit cebisan minds esp kaki complaint.....no merci kau wakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aking:

      Tayar meletup? Ayooo! Ngeri wey. Tapi mesti ngeri lagik Para Aprils terhormat tuh semua. Naik kapal nak duduk pun mengerikan, inikan pula tayar melerts.

      Aci nih semua dah ketiak bau, banyak cakap lak tu. Cakap yang mongok mongok je pun. Tak kenan sungguh.

      x

      Delete
  12. MP
    aiyakk letey nya baca kejadian ni..mesti hangen kan bila flight delay, krew pulak kena ambush...err tapi kan MP, masa flight kita delay nak balik KL dari UK dulu, ramai passenger buat2 hilang akai sebab no status pasal flight. Kami cuma diberi kupon makan dan tak banyak pilihan sebab kat airpot tu sumer makanan deme yang tak halal dok ada juai ahh..

    Dan nak jadi citer, ada passenger memang meroyan..makan kami pun dihapdet...setelah stranded dua hari dua malam kat epot yg sibuk dan padat tu..sempak gak i skodeng beberapa muka lumayan...kikiki..

    pstt i suka word 'hisrock' tu..currlass MP..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. LW:
      takde hangen sebab nstop kat Jakarta...lol. Pax bebaik. Ngamuk tu biasa...:-)

      ciannyer stranded tapi part leh cuci mata tu adalah bonus! Hik hik hik.

      Hisrock jum!! hik hik hik
      x

      Delete
  13. kak piah, gimana kabarnya bu? baru jejak2 sini baca, hari ni tak bley jadi, kena la komen gak, tak tahan nak tergelak sampai terkencing2 dah ni part alphard tu, nampaknya kita telah mengalami kondisi yang sama...tp ko sebaik supir strangers, aku supir tu adik beradik indon, malu tebal setalam la jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello dinda...:-)

      MP selalu baca blog awak tau.

      Malu ai tau...rupanya pintu tu auto...pak supirnya mesti pikir dari mana nih orang...ka ga pernah naik mobil keren ky nya. :P

      x

      Delete
  14. MP
    owhh cuci mata adalah perkara wajib di epot..guna pencuci top lagi...ekekeke

    jum...hisrock..arghhhh! Style, Quality, Excellent gitewwww!

    ReplyDelete
  15. Wah..pjg sekali entrinya Bu
    tp aku suka ;)

    Part nk tutup pintu alphard tu sakit perut gelak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa:

      kalau awak nengok MP masa tu lagik awak gelak. LOL Seryes..muahah. Utan mana mai tatau. Hik.

      x

      Delete

You are responsible for your comment(s)