Pages

Thursday, February 21, 2013

Iklan

Hmmm...dehem dulu.

Nih MP beberapa hari lepas dapat flight gi Jakarta. Yang nih extra flight. Naik kapal, diberitahu dek ground staff ada 318 deportees. Yang selebihnya passengers biasa.
 318 deportees.
I took sometimes to talk to them. Mostly bibik bibik. Ada gak family laki bini bawak anak kecik. Anak kecik kecik nih ada kat 20 orang. Overstayed macam tu lah kut.

Dalam banyak banyak bibik bibik yang kene deport nih, ada sorang nih, saya perasan dia lebih menyerlah dari yang lain. I like her instantly. Tah..mungkin masa saya tengah settlekan beg beg passengers lain, dia datang tolong. Tolong galihkan beg beg yang mana besar dan berat giler takleh nak tutup overhead lockers. Saya segan, sebab dia tolong. Bila saya cakap tak per, biar saya sahaja yang buat, dia tetap berkeras nak tolong. I m touched la wey. Orang lain cam nengok jek selalunya. She got up and helped. Terharu.

Dah selesai service, saya terdengar cerita cerita mbak mbak nih bercerita tentang pengalaman memasing. Ceritanya, cerita yang selalu didengar dari mana mana bibik yang datang ke sini untuk berkerja menampung hidup diri sendiri dan keluarga. Cerita payah jerih berkerja untuk orang harabs.

Ofkoslah sayanya menjadik Kak Nam dan yer, bibit mencik saya pada orang orang ini bertambah. I am so anti-human. I think I shud get profesional helplah. Ok.. saya ajak lah mbak yang ini berbual di galley. Haruslah saya interview dia. How did she end up di kem deportee itu. Ceritanya, cerita yang selalu kita dengar di media media cetak atau letronik atau media Kak Nams..cerita sedih perantau. Yang datang beribu batu untuk mencari rezeki. Cerita meninggalkan keluarga mencarik rezeki.

Diana nama dia. Muslim. Dia cakap dia risau nantinya setelah balik ini nak kerja apa. Dia bagi saya contact number kut lah sapa ada nak carik bibik di tanah air. Dari cara cakapnya, saya rasa dia nih, kalau pun dia tak sekolah tinggi, adab dan santunnya tinggi. Tapi itu hanya pandangan saya. Saya kenal pun hanya setakatbeberapa jam dalam kapal. Diana nih cakap, bu, ambillah saya berkerja di rumah ibu. Kat celah mana saya hendak taruk kamu Diana oii. Tapi nanti saya tanyakan kalau ada yang hendak. Kalau ada rezeki dia.

Nih...sapa nih .. kalau ada yang carik pembantu di rumah, sila tinggalkan mesej di ruang komen. Nanti saya bagik address dan nombor tefon dia. Cara nak amik dia bawak ke rumah kamu, itu idaklah saya tahu. Tanyalah pihak berwajib atau  tanya yang berpengalaman.

Semoga amal ibadah kamu diterima Tuhan.

14 comments:

  1. MP,

    kok ngak disoal berapa upahnya? tulis siap2 donk. hikhikhik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. FA:
      awak nih nak kene cubit yer..lol
      Manalah MP berani nak tetanya pasal gaji orang nih. hik hik hik.

      Delete
  2. MP,

    Sorry darling.. tapi nak OT ni.

    Sham biasa 1 flight dgn kaum ni tiap kali fly dgn Kuwaitairways. Masa mula naik suma litup tp kejap lagi suma tukar kulit.
    Tp yg x tahan tu selama 8 jam fly tu la diaorg takkan berenti cerita pengalaman kerja kat sini.
    Bukan takmo memahami, tp kalau dah volume suma pakat MAX dgn kaki suma letak celah kerusi.. mau ting tong Sham.

    Sekian, t.kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham:

      Hehehe memang bising dorang dalam kabin.
      Almaklumlah, selama duk umah majikan, aktiviti meluah perasaan tidak termasuk dalam list job description. Kalau yang kat negara kita, sometimes ada gak leh menceceh dengan kawan duk di rumah sebelah. Sini, duduk di balik tembaok paling dak 12 kaki. How lah.

      Sound jek kalau tak berapa nak selesa. Jangan pendam. nanti dapat kaki busuk..tak e kene telan paracetamol dlm flight tak pasal.

      x

      Delete
  3. pstt MP..
    citerlah kisah diana tu :)

    ramai yg baik betul2 nak keje
    yg buat taik pun ramai..sbb tu ramai majikan kena hati2 ambik pembantu.takut tersalah ambik hantu
    moga diana dpt kerja dan majikan yg baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa:

      Cerita dia sama jek dgn cerita TKW yang lain. nanti nengok kalau MP ingat details. Sebab kalau kang MP excited nak bercerita takut MP tambah garam gula, jadik fitnah. Hehehe.

      Thank untuk doa for Diana.

      x

      Delete
  4. MP, kebetulannya my officemate mmg tgh nak cari bibik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Noni.

      Bagi email, kang MP bagi contact number dia.

      Do take care.

      x

      Delete
  5. Salam Mak Piah,

    Boleh email me her contact number?
    My in laws tgh cari pembantu now.
    Email me if tak keberatan.
    scarlet.kiss (at) (gmail) dot (com)

    Thanks Mak Piah!
    Semoga Tuhan memberkati Mak Piah, amin!

    ReplyDelete
  6. Mak Piah!
    Thank you tinggalkan jejakkk.Hehe!
    Boleh je publish my comment tu tapi kan emailnya ga dapet-dapet lagi tuhh.
    Bisa resend ga?

    scarlet.kiss(at)gmail(dot)com.

    Makasih ya mbak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa kata awak send saya email ..kang saya reply. * sengals email pun tak reti nak hantar melainkan auto reply...lol*

      makpiah747@yahoo.com

      x

      Delete
  7. Aku pong ada MP.kawan bukak egensi di ipoh.tp aku cuma mampu jd org tengah je.nnt dia belikan tiket.dok umah sewa dulu.kot buleh membantu.soh dia jumpak aku kt jakarta ni haa..tp tau deh ya..yg namanya Pe Er Te..tergantung betah ato ga nya...ko nak no email aku amek di blog ye..nak no tepon aku pong buleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. M2P:
      dia orang makassar, shayyyy... gmn dong? kasik email ang, kami antaq contact details dia. buleh? Kut lah kan.

      Nih mende off topic..kami duk duduk di hotel Borobudur tau tu hari. dekat Monas...LOL kami bukak tingkap jekdepan tu area monas. Kami gelak sengsorang teringat kat ang. ada amek gambaq. Tak sat try upload.

      x

      Delete
  8. ok. kalu duk makassar dia buleh jaa kot nak calling aku. nanti aku cakap sendiri dengan dia, pastu aku contact la kawan aku dekat ipoh tu suruh call lgsg ibu tu, dia mmg nak orang.

    ohmydear2013@gmail.com

    eh monas tu jgn memain, salut emas hokeh, aku je bersalut karat. hotel borobudur penah la gak pi 2x antaq brg kat org mesia, okok email nah

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)