Pages

Sunday, March 31, 2013

Dari hati seorang anak kapal.

My last flight, dari sini ke KL, delayed 3 jam. Kapal ditukar last minit. Saya tidak pasti pukul berapakah orang di ofis tu tahu, sebab saya bangun sejam sebelum waktu pick up asal dan mendapat tahu flight saya didelay setelah saya keluar dari bilik air. Kening dah buat sebelah, baru dikasik tahu delay. Marahlah sedikit saya, kerana kenapa tak dibagi tahu awal? Nak sambung tidur macam mana, dah segar bugar? Masa tu pick up asal ialah pukul 22 45 malam. Delayed ke pukul 01 30 pagi. Kalau saya geram, inikan pulak passengers yang dah awal awal suruh berkampung di airport. Yang lebih kasihannya yang bawak orang tua yang tak berapa nak sehat. Duduk di airport berejam rejam. Dah lah erpot sini ...emmmm macam erpot sini lah. To those yang pernah datang, awak tahu lah maksud saya. Erpot tidak setanding dengan kekayaan minyak dia. *sigh*. Mungkin benar, erpot dia cam apa pun, orang tetap datang, dari setiap pelusuk dunia, kan?

Bila delay, kapal pulak tukar...seats yang tertera di pass masuk adalah lain dengan yang ada dalam kapal. Segeralah flight free seating. yang saya ralat ialah kenapalah anak hunta nih semua tak beritahu passengers masa duk melanguk languk kat tempat menunggu tu. Communication, coordination and cooperationlah sangat. Apalah susahnya bagi tahu, flight akan jadik free seating. Biar ahli ahli keluarga berkumpul dan naik bus yang sama masa nak naik kapal. Jadik ia boleh mengurangkan berang orang bila naik kapal. Bila yang naik kapal dah berang, siapa yang akan jadik mangsa??? Mak Piah dan rakan rakan sejawatannnnnnnn jugak.

Should you travel to this side of the world, to be on the safe side, masa nak naik kapal, seboleh boleh stay together, boleh? Sekalipun dah ada seat assignments. Jangan kondifen yang kapal akan sama dengan yang ada kat boarding pass tu. Itu selalunya kalau dari sininya, akan jadik free seating. Sebabnya? Sebab yang kerja tu semua NGOK. Ingat nak senang jek. Sumbat semua passengers atas kapal, pastu tutup pintu. Lantaklah crew kat atas tu nak jadik apa. Itu motto dorang nih. Selama saya duk sini, so far hanya ada dua jer Traffic Coordinator yang amek berat hal nih. Dia make sure passengers tahu yang akan jadik free seating. So kuranglah sikit orang bergaduh nak duduk bersama. Dah tau nak duduk sama, dorang akan naik bersama. Seiring dan sejalan.
 
Berbalik ke flight saya yang delayed itu. Kapal tu delayed sebab ada medical emergency. Kapal divert ke nearest airport. Dah divert, mana nak turunkan passenger tu lagik. Air trafik control clearance lagik, slot for the next take off pulak, berbagailah mendenya. So kapal lambat. Kalau nak tunggu kapal yg mana passengers dah check in, bertambahlah lambat. So proceed dengan free seating. Tu yang naik kapal seat takde. Different aircraft, different seat configuration. Alangkan kapal yang same type pun beza ini kan pulak yang mana different aircraft yakni antara 747 dengan airbus atau 777.

Again, saya pun faham, passenger pun tak mau tahu apa masalah airlines atau apa pun. Yang tahu, nak balik as planned. I dont blame them, really. Cumanya... sesekali, if passengers can be understanding..it would be nice. We are not the enemy. More than the passengers, the airlines, the crew want the flight to take off / landing on time. Every single minute of delay, the airlines will have to bear the cost. Parking charges, fuel, and all sorts of things.  And yes, every single minute count when come to our rest hour. It affect the legality of duty period time.

Bila krew mintak awak amik jek memana tempat duduk dulu, by all means, please do so. Kalau passengers tak duduk and we dont push back on time, the crew members will have to step down sebab urusan legality. We are not legal to fly more than 18 hours. 18 hours nih bermula dari 90 minit sebelum kapal bertolak sampai ke landing. Last flight tu, we were short of 16 mins. Kalau lambat 16 minit, we all would have to step down. And new set will take over. Hmm...Dah satu hal pulak nak panggil crew yang dalam satndby duties. If they can get crew on time, minimum notification time pulak satu jam. More delays. Jujur crew set saya last flight memang dah siap nak turun kapal. Tunggu jek 16 mins tu. KL flight yang minimum rest cuma 18 jam, takde sapa semangat nak pergi. Passengers lak meroyan taknak duduk. Marah marah.

Anyway, flight took off. Dan saya sempatlah makan di sushi king, KLCC. Hiks.
Bahagia.

13 comments:

  1. I heard you MP.. kita br tahu yg diff aircraft diff seating arrangement and entry ni byk info on ur work scope yg I tak aware ie 18 hrs tu.. suka. Cer citer lagi hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ribbon...sakan awak bermentari di korea yer. Love ur pics. :-) Yer saya stalker awak di IG.

      :-)

      Nih....invite orang ke blog selimut bercakap tu...

      x

      Delete
    2. huh? seriously? okay nak check sorang2 follower, nak carik mana mak piah hehe

      Delete
  2. Tak apa Kaka....ada hikmahnya delay lama2. Asal bole smpi mesia..leh bawak tahu pok byk2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. M2P:

      sungguh mulut hang masin.

      KAmi nak pi KL...ang pi mana? Pi Senci kah?

      * berlagak sikit takpa naaaa...*

      x

      Delete
  3. my flight from kuching to kl was retimed from 17:45 to 19:05...tapi masa checked in takde bagitau pun..by 16:00 dah terpacak kat airport.. kalau ada pilot hencem utk cuci mata takpe gak.. tapi pesal yang lalu lalang semua tak encem.
    WHY MP WHY ???

    ReplyDelete
  4. betul tu pax tak salah sbb dia tahu beli tiket mahal dan smpi destinasi dgn selamat itu je
    cuma adalah bonus klu dapat pax yg memahami ;)

    ReplyDelete
  5. Hanya screw saja yg memahami screw.........bersabor ya. nti kita jupma di kampung awoks yg panah ketik tu hehe

    ReplyDelete
  6. MP, aku baca terus rasa sebak nak nangis...uhuhuuu
    Selalu diperlakukan sedemikian..dpt no lain, duduk seat lain...teringat plak epot yg boleh ode teh dengan croissant sajer...dabel nanges

    ReplyDelete
  7. MP, you're an excellent spokeperson for your team :)

    xxx

    ReplyDelete
  8. kami paham. lama kami bkmpung di epot tuh. 5jam. kami muda xpa. yg atok nenek. kesian. dan suraunya ya ampun.

    patutlah time balik agk kelam kabut. bleh kata sume family xdpt dok 1line. tp sy rsa x apa.. duduk sja dmana2 sbb dh nk balik dh pon.

    dan msa nk p..kami kagum gak tgk flow ptukaran kakak2 manis. 8jam muka yg ni.. dh landing x smpai brapa saat zassss muka lain. heh.

    n cleaners too. cepat buat keje. yala dh tuntutan sumenya kna cpat. up 1 level kagum pd sume yg tlibat.

    #mmg betol la keadaan kapal yg kalah tongkang pecah bila nk turun tuh. my mum smpai berbunyik juga "kenapa laa diorg buat sepah begini skali.." wajib trus2 tingat mp.

    ReplyDelete
  9. kami paham. lama kami bkmpung di epot tuh. 5jam. kami muda xpa. yg atok nenek. kesian. dan suraunya ya ampun.

    patutlah time balik agk kelam kabut. bleh kata sume family xdpt dok 1line. tp sy rsa x apa.. duduk sja dmana2 sbb dh nk balik dh pon.

    dan msa nk p..kami kagum gak tgk flow ptukaran kakak2 manis. 8jam muka yg ni.. dh landing x smpai brapa saat zassss muka lain. heh.

    n cleaners too. cepat buat keje. yala dh tuntutan sumenya kna cpat. up 1 level kagum pd sume yg tlibat.

    #mmg betol la keadaan kapal yg kalah tongkang pecah bila nk turun tuh. my mum smpai berbunyik juga "kenapa laa diorg buat sepah begini skali.." wajib trus2 tingat mp.

    ReplyDelete
  10. this is knowledge to me.. yelah selama ini idoklah tahu tugasan orang2 kapal torbang nih..

    citer lagi yer MP...

    -net -

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)