Pages

Friday, January 4, 2013

Dari LHR ke LHE

Flight pagi tadi yang berbekal mihun tapi makan bekal Monte Mon bermula dengan baik. Crew cam best best kecuali budak harabs yang hazab satu. Which nanti nantilah I story mory. Flight nih, saya operate satu sector sahaja. Bawak penumpang setakat ke Riyadh. Then ada crew change. Set lain bawak mereka ke tanah  meludah  tumpah mereka.

Passengers. Transit passengers. Mostly dari London. British passport yer kengkawan. Born and bred in England, walaupun kepala tergeleng geleng maintain. Mana nak turun geleng geleng melainkan ke darah keturunan yer dak? Masuk nih, pegang passport pasti. Kan passport kaler biru. Accent haruslah sepekat anak Dr Lurpak. Mungkin mereka dari area area Bristol jugak. Hiks.

Masuk masuk dah kekwat. Hari hari dah ngadap dorang nih. Dah jadik makanan hari hari. We are from London manjang. Sejak azali, kan Aking, kan? * nok buh link, iya dop tubik* Seryesly, tak de crew yang kesah kamu dari London ke, dari Lundu ke dari Ougadugou ke..Sebab hat mana yang masuk kapal cakap sedemikian memang akan mendapat cop. Cop apakah tergantung kepada which side of the bed the crew got up to operate that flight la, kan? Silap haribulan, dapat menu istimewa.

Oklah. Tengah buat announcement, nengok lah cam ada hal kat bahagian depan. Saya gi depan lepas satu crew called me ada British passport buat hal. Passenger mengamuk. Dia marah marah sebab dia kata dia beli tiket direct flight ke Lahore bukan flight yang ada transit. Ground staf harabs benggoong nih cakap apatah kat dia yang flight dia direct ke tah camner, naik kapal announcement kata transit flight di Riyadh. Pintu baru dah tutup nih. Dia suruh bukak pintu sebab dia nak turun dan tampar ground staff yang cakap bohong, kata dia. Crew cakap kat dia nak bagi dia surat komplen suruh dia tulis komplen dia lah.Pintu dah tutup. Bukan cam pintu kedai 24jam leh keluar masuk sesuka hati.  Dia cakap kalau tulis surat pun leh buat apa. Saya pun jawablah. Kalau menjerit jerit macam orang hilang akal pun tak leh nak buat apa. Dah memang schedule flight tu macam tu. Diam kejap dia. Merengus kuat kuat yer dia...setan tul. Alat kelamin dialah.

After atke off, dia memekak pulak pasal aircraft food. Crew panggil saya lagik. Dorang nih....iskkk! Kalau saya hilang geram, satu hapah tak guna. Dia cakap makanan macam dalam penjara. Tak ke statement reflek saya keluar...tak pernah makan dalam penjara encik, saya tak berapa tahu. Hambekkkkkkkkkkkkkkk neraka berdarah betul!!!! Duduk kau situ dendiam. Jangan kacau crew nak buat kerja. Flight cuma sejam 5 minit. Orang lain nak makan belpes. Bukan dia sorang je nak kene layan.

Sesungguhnya saya faham kemarahan dia. Tapi janganlah campak ur anger at the crew, setannnn. We understand ur frustrations. And dear dear passengers, more than u, we want to have a good flight. Kalau mengamuk macam tu, satu hapah tak dapat. Percayalah. Dapat maki seranah masa orang hidangkan makanan tu adalah.

Crew yang kene serve aisle dia cakap, mula mula naik tadiknya, dia dah cakap kenapa tak de label cakap watch your steps masa nak naik kapal. Kat London sana ada, kat sini kenapa tak de. Kat sinun ada itu ada ini. Orang kalau mende apa tak puas hati semua mende tak kene, tak betul. Told the crew not to take it personally lah kan. Bukan dia marah kan kita, tapi image cap kurma tu yang dia marahkan. It has nothing to do with us. Cuma kita adalah pat yang dia rasa boleh lampiaskan marah, dia buhh aaa. Lagipun pas sampai Riyadh, our flight dah abis. Nasiblah crew yang akan bawak ke Lahore nantinya.

I am pretty sure dia akan komplen pasal entertainment system yang dicipta pada zaman Anarkali itu. Pasal seat sudah hampir pasti. Flight ke Lahore akan memakan masa lebih kurang 3jam 45 min pada paras ketinggian 35ribu kaki. Banyaklah mendenya nanti. Orang tengah marah.

And I always see a person of how he treats other who cant do anything for him. And remember this, it is ok to angry but it is never ok to be cruel.

33 comments:

  1. Hi MP,

    sometimes dealing with these kind of people memang perlu keluarkan ayat-ayat "centa" baru kena buku dengan ruas.. hu..hu..passenger tu dah biasa keluar masuk jail ke sampai dia boleh compare ngan makanan kat penjara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blu:

      yesssssssssss...senyum sayang kuberikan dia ssesambilnya.
      Hehehe

      x

      Delete
  2. hahahaa... mengimbau kenangan kaktek dok negara biryani kamben tu dulu.
    kita masa kecik tiap hari cakap "selamat sejahtera cikgu".. depa ni dari kecik tiap hari cakap "saya pernah pi landen" gamaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Tek:

      mereka dan keluarga mereka!

      x

      Delete
  3. Suddenly teringat jemaah dari indonesia/bangladesh yang tak pernah naik flight bercerita betapa sedapnya dapat makan atas flight..siap save butter & bun simpan dlm beg. Crew pun seronok melayan dorg dari yg kekwat tak tentu hala nih..

    Haih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MM:

      yesss... kalau orang humble, kita pun terikut sama, kan. MAsa nih la krew kalau apa yang boleh kasik dari kapal tu semua nak bagik,kan?
      Yang kekekwat nih dapat seranah ..kalau ada serapah mungkin akan mendapat jugak.

      x

      Delete
  4. oh my. so rude that guy. x reti bersyukur. gile poyo. sabar je lah sis, dah nama cari rezeki. kene jelah telan semua pahit manis perangai penumpang. *sigh*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angerik:

      Dia bongok!!! hehehhe. Mecik Mak Piah tau.
      awak kerja pun ada gak orang orang cengini,kan. Duit halal adalah dugaan dia nak dapat.

      x

      Delete
  5. Sayang ... i copy and paste yang ini ... "Set lain bawak mereka ke tanah meludah tumpah mereka."

    ... i have asked someone from the country, why they suke do this ... even kat Malaysia pun selamba je dia buat depan kite sambil jalan ...

    ... ni rationale nye ... in their country ... snagat berdebu ... kalau di LHR donkeys yang bawak cart to melepas hajat merata-rata ... jadi dust and animal waste bercampur semua ... so people clear their dusty throats by doing this ...

    ... but now they are no longer there ... i said ... dijawab ... it is now a matter of habit ... kalau tidak ditegur mereka tak perasan pun ...

    Wallahua'lam ... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Real:

      kenapa dorang yang suka dok meludah tu misteri alam. as old as time punyer. :-)

      copy paste jek mana ndak. :-) I kinda like it. Terasa diriku begitu berharga...lol Iklan pulak...

      x

      Delete
  6. MP..
    dulu saya ground staf jugak
    bila pax ada tak puas hati ttg sesuatu dari mula naik..sampai ke sudah dia pasti akan komplen.maki dlm hati jelah kang menjawab..dapat surat showcause.huhu

    sekarang saya keje ngan kertas je..x payah ngadap org.pun ada stress dimana2 tp kalau suh saya ngadap pax kembali..cukuplah 7 tahun itu
    tak sanggup mak

    suka baca blog MP..tq singgah blog saya ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa:

      Ground staf Msians jauh beza dia dengan ground staf yang minum susu unta nih. JAUHHHHHH...and u can related kan apa yang jadik atas kapal tu.
      Surat show cause tu yang Mak Piah cakap, kalau naik geram kat situ satu hapah tak guna. Becoz of one idiot, kita berhari hari kene turun nik office. Dan belum tentu office faham kenapa kita hilang sabar. Periuk nasik..

      Mak Piah pergi blog awak Irfa. Dari lama dulu. Tapi lom khatam lagik aaa.. tungggu...!
      x
      x

      Delete
    2. * relate bukan related..iskkk! Maaf..kadang my english is finished.

      Delete
  7. Hi Mak Piah
    Tak boleh tahan jadi silent freader, nak bagi statement juga ni (i jejak u dari NP blog) pasal bangsa kulit putih yg hover kekwat. I memang jakun naik flight lelama sebab kita jenis BMW jer..(bas mini wilayah) sekali tu kena naik nak dekat 13 jam dan mamat sebelah kita dah la badan macam tong dram, dia kepakkan lagi tangannya dan tidur berdengkur..puaka habis bunyi...manakala yang sebelah lagi kakinya panjang macam galah dah I tersepit kat tengah..sakit je hati dengan sombong bangsa depa ni..dah la tak minta maaf..rasanya i faham rutin kerja u all cemane sebab banyak kali juga kita terserempak penumpang kekwat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi LW yang femes ames di blog NP.
      Welcome to my dunia meroyan.

      Dorang dorang tu semua bongok! Cakap orpohtez jek jek berabuk..adap jauh dari orpohtez. Orpohtez betul ada gak adap dia kalau nak marahkan sesuatu.
      Tentang pengalaman dikapit oleh dua mamat tu, MP tah menahan gelak. Karma kut...lol LW ada buat mende nih...LOL jhahahahaha.

      x

      Delete
    2. Mane der femes..hikhikhik..cap ayam je neh..
      Siyes MP..ya rabbi harommmjad betul depa tu
      Sesuka suki ambik space I...eee tableh hengat!

      Delete
  8. mgkin kerana kita dah terkenal dgn budi bahasa ;)
    yg minun susu unta ni mmg terkenal sejak zaman firaun lagi mmg gitu perangainya..langsung mrk x ambik iktibar peribadi Rasul yang juga dtg dari sana.

    ReplyDelete
  9. Darling,

    Anak2 bujang Sham suma well-behave masa dlm flight.
    So kalau tersesat kitaorg naik katebang u, jgn lupa bg goodies ya..

    & kudos to you yg masih mampu bertahan.. salute toing toing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham:
      Naik flight MP...upgrade la wey. Bila lagik nak menyalahgunakan kuasa ;-)

      x MP

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. MP,

    kat Bahrain nie, Malaysian tak ramai & ada beberapa bff Cik Yong yang senasib dengan MP.
    Selalu dengar rintihan dia org yang sama kes terjadi ngan citer MP nie.
    Masuk flight, memang confirmed akan bagitau I'm British Passport, member cik yong hangin (dlm hati la) ape ke hal or ada aku kisah? kalau lu british pasport,beli ticket economy ada aku nak bagi dok kat business class?
    pastu kalau hat yang sky chefs pulak siap kalau tak mau makan kat atas siap suruh tapau lagi..kihihhh tapi tak abis ckp i'm british. lagi paling haru tak abis ulang alik mintak biski biski biski (MP tahu kan words biski tu ape) Cik Yong selalu sakitperut guling guling gelak kalau bffni share story.
    tapi depa selalu tak ngaku nak balik tanah tumpah meludah depa MP. sebab kalau kwn Cik Yong tanya (flight from london to bahrain) depa akan ckp tempat lain check ticket haaahaaa.. karalaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yong:
      Bencik dorang nih. Dia lohyar, kawan dia mejistret, dia selalu nak dua biski untuk mereka. Panggg baru tahu. Tu zaman kebaya ijau dulu lah. Cap Kurma tak de biski. :-)Tapi British passport tetaplah di mana mana. Tanyalah mana mana airline. Orang yang asli British tak seberangan dorang nih.

      x MP

      Delete
  12. baca kali ke dua baru faham yang passenger tu bukan omputeh rupanya... haiseyman... ahaks....

    ReplyDelete
  13. Salam, I just found u.best jugak crita psal kpl trbng ni.lain sikit dri yg lain.but I guess bila dh lama2 u pun dh immune dgn kerenah penumpang kan? so nanti bila dh tua all these daily experience akn jdi smthing nice to tell yr grndchildren.msti best punya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. IM:

      Salam.
      Alah bisa tegal biasa. WE are always the enemy. Heheh.

      Welcome.

      x MP

      Delete
  14. Pada suatu masa, zaman I student2 dulu, flight KUL-LHR, ground staff terbuat salah. Seat I sama dgn seat sorang nyonya ni. I dah dok dulu. I rasa nyonya tu pi keriau2 kat FA...tau2 akak Kebaya hijau tu dtg cakap kat I Miss CK u are upgraded to business class..let me help u with ur luggage' fuhyoooo..! Agaknya klau kita had yg tak byk songeh mesti set2 MP suka kan? Hambik kau nyonya..doklah kat economy class tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Kiah:
      Sesungguh YES. Big YES. Kalau double seating. secara peribadi, yang tak banyak songeh nih la yang akan mendapat tempat di hati dan seat upgrading. Yang banyak songeh, duk situ menderita dalam kosi yang kecik dan sempit. :P

      x

      Delete
  15. MP,

    Kudoa nanti balik for good from MCR-KUL ku akan dpt double seating supaya ku dapat bisenes kelas. Hewhewhewhew

    ReplyDelete
  16. i sejak baca blog ni sentiasa empathy terhadap anak anak kapal kalau ada peluang naik kapal terbang. tahap kesabaran mak piah memang tinggi and i like the way you reason with him.

    ReplyDelete
  17. Memang depa ni HANJS ti HANJS!! Naharommmm giler. Bila masuk kita mtk boarding pass, yg kau tunjuk passport...pastu kan siap suruh kita buka passport dia, nak tunjuk nya kau ada passport biru, maroon padhal bau kemain minyak bijan!! Paku pakis uols memang gitu pong!*tu diaaaaaaaahhhhhhhhhhhh emo ni*...dulu kang, sokmo la kalau pax2 hanjs gini, aku lah org yg 1st skali nak handle! Rasain la kau.....hahaha sabor na

    ReplyDelete

You are responsible for your comment(s)